Riznica stvaralaštva

 
Momir Miodrag  je rođen 8. juna 1960. godine u Kanjanima, nadomak Drniša gde završava četiri razreda osnovne škole, a ostatak do osmog razreda u obližnjem Siveriću. Srednju elektrotehničku u Drnišu. Nakon odsluženja vojnog roka povređuje se skokom u vodu. I tada kreće njegova borba za oporavak, posle nekoliko godina rehabilitacije u Melencima, upoznaje buduću suprugu i tu ostaje.
Poeziju piše od mladosti, ali do pojave društvenih mreža, to pisanje je bacio u zapećak. Prvo javno objavljivanje bilo je na Fejsbuku i u Elektronskom časopisu „Suština poetike“.
Sanjarenje

 Ti si proviđenje satkano od boli
u pogledu tvome moja čežnja spava,
u belini noćnoj uzdahom nečujnim
opiše se svici dok me budi java.
 
Stani ne odlazi sa jutarnjim zrakom
nek te mesečina nagošću obljubi,
zaustavi vreme barem na trenutak
da se malo pile kroz ljusku prokljuvi.
 
Niz bršljan se slivaš sa jutarnjom rosom
kroz vene mi teče nabujala reka,
slutim te u zbilji il si samo mašta
opojna ko zora bliska al daleka.
 
Slutnja
Razuzdana reči u beskraju zbilje
dovodiš u sumnju razuzdanu maštu,
raspiruješ plamen već ugasle vatre
ruže bi da sadiš u zaraslu baštu.
Istinom potireš svu raskoš nestvarnu
avetno razjedaš sva čula nutrine,
tiho se prikradaš k’o zverina plenu
stremeći da oreš skrivene utrine.
Idi ne prilazi na moja bespuća
nek koritom suvim neumitno teče,
dosanjane snove ne tumači nikom
u zabranu pustom naslućena veče.
Morska sirena
Dok ti gledam vito telo
ti sireno plavog mora,
talasi te zapljuskuju
meni svetli aurora.
Posejdonu mutiš pamet
morske vile ti zavide,
niz grudi ti slane kaplje
dal te snevah, il te vide.
Sunce grudi obasjava
maestral ti mrsi kose,
svu lepotu u zagrljaj
pesak gaze noge bose.
Ko ti telo izvajao
i tu narav smernu blagu,
i On bi se ogrešio
da te sretne ovlaš nagu.
Vaskrsavanje
Drznuše se mnogi da nam sjeme zatru
i da nam se ne zna nit lika nit bića,
bijeli kamen zbori umejsto predaka,
izroni iz vode tajnu Dragovića.
Izvoru Cetine kao gorskom oku
ne rekoše sudbu svetog manastira,
ispod bistre vode i talasa zornih
molitve monaha ne daju im mira.
Umori se vrelo, nek je malaksalo
sa Dinare na opelo zaraniše vuci,
povuče se voda u korito plitko,
tiho zvona zabrecaše, elegiju muci.
Upeklo je sunce miholjskoga ljeta
upali se tamjan,miriše oltaru,
kroz vijekove, kosti zapijevaše,
jevanjđelja pijesmu svetomu troparu.
I krv kanu iz kamena, crvena i vrela
od iskona čuvala se tajna moga roda,
progovori sa dna ikonostas srušen
i do danas ne zna de se za Nojeva broda.
Već došlo je vrijeme da se pravda čuje
ruka će se žrtve dočepati mača,
krvniku će kletom presudu izreći
da ne čuje jecaj sopstvenoga plača.
Oteto prokleto
Dok smo bili puka sirotinja
nikom nismo vrijedili za jotu,
nikom ne dam svoje uspomene
što nas gone na svoju sramotu,
Skidaju nam škure sa prozora
iz tora nam rašćeraše ovce,
molitvu nam smjernu prekidaju
ne primaju više naše novce.
Smiri nam se i duša i tijelo
kad se kućnog praga dočepamo,
leden kamem grlimo ki dijete
zorno pažnjom po zemlji čepamo.
Nije naše a nije ni vaše
sve to što je na silu oteto,
niko sobom u grob ne ponese
po narodnoj sve je to prokleto.
Šta će selo ako nema ljudi
oni su mu i ponos i dika,
ono naše prazno odijekuje
tužno nebo još tužnija slika.
Teških riječi kolko proklinjanja
i danas se crna zemlja trese,
od poskoka otrov kao melem
što u svežanj ne sta’ da ponese.
 
Autor prikaza: Irena Bodić
O zbirci Momira Miodraga „Palatkovanje duše“
„Palatkovanje je pabirčenje kroz vinograd posle berbe, kada se nađe zrno ono je najslađe, „Momir Miodrag.
Pesnik i zavičaj. Šta je zavičaj, da li je to vinograd, negde u Kanjanima, ili je to zalazak sunca za Drniškim brdima ili prvi proboj pesničke klice iz sebe ili ljudi, jezik livade zvuci , slike?
Da li je zavičaj potresna slika o seljačkoj muci?
Ne. Nije važno da li pesnik peva o tugovanju, čežnji, radovanju, kršu. Momirova prva reč u susretu sa zavičajem je ljubav.
Neumitno vrijeme teče
i sve rijeke rodnog kraja
a kroz vene teški čemer
kad se sijetim zavičaja
Veliki bi kantar trebo
da izmijeri svu tu muku
četvrt vijeka minulo je
od kako smo u jauku
Uspomene, tako prisutne u Momirovoj poeziji, odnose se na rodne Kanjane. Ta zavičajna ogledalca, Momir je smestio u srce i čuva ih otkucajima. Ne mogu one nestati ni iz glave, ni iz srca jer su neprolazne, dobijene rođenjem, kao otac i mati. Uspomene na rodne Kanjane, deo su Momirove biti iako je iz njih otišao, kada ga je život protresao, on se poezijom vraća svom zavičaju, svom opipljivom domu.
tamo jesam i kad tamo nisam
kad procvijeta vinika i bajem
eto mene zelenom livadom
uzeću ti da ti jopet dajem
Poznati mađarski pisac Zilahi u svom romanu „Kad duša zamire“ na jednom mestu piše“ Sjaj sitnih stvari je to, što životu daje toplinu“.
Momir je taj skup pripisao zavičaju.
Momir je njegovo čedo, njegov slikar, njegov čuvar jezika. On je pesnik koji piše narodskim govorom svog zavičaja, te pesme zauzimaju posebno mesto u srcima njegovih Kanjančana rasutih po celom svetu.
Sve što je naš pesnik napisao i piše, on stvara srcem i zbog tog je zadobio naklonost, poštovanje i privrženost svojih sunarodnika.
puše bura s hladnog Velebita
prekrila je trava krčevinu
razišla se magla nad Čikolom
došlo vrijeme orat didovinu
ko da me je ošinula škurja
nije žila već su ljudske kosti
da sam znao podigo bi lemeš
Aranđele molim te oprost
Svi koji čitaju Momirove pesme, upoznaju i njegovu dušu i dušu naroda, koji je u prošlosti mnogo propatio i čija je krv natopila krčevinu, koja rađa hleb za malobrojne Kanjančane, koji su još ostali na toj zemlji.
Za razliku od mnogih pesnika, naročito pesnika novijeg doba, koji svoj izraz traže u komplikovanim pesničkim slikama, naš pesnik sigurno korača najjednostavnijim putem, da dopre do jezgra. Momir se ne da zavesti igrama reči, niti modernošću, koje se iscrpljuje nerazgovetnim simbolima i mutnim metaforama. Njegova pesma izvire iz tradicionalne poetike, ona je otvorena za čitaoca, budi njegova čula, kojima ponire u dubinu i lepotu pesme i govorenja. Momirova pesma je dokaz da ona nastaje u onom trenutku, kada on progovori ne samo jezikom, nego i dušom.
Momirova pesma je stara škrinja u kojoj on i njegovi Kanjančani čuvaju dragocene stvari.