Ризница стваралаштва

 
Момир Миодраг  је рођен 8. јуна 1960. године у Кањанима, надомак Дрниша где завршава четири разреда основне школе, а остатак до осмог разреда у оближњем Сиверићу. Средњу електротехничку у Дрнишу. Након одслужења војног рока повређује се скоком у воду. И тада креће његова борба за опоравак, после неколико година рехабилитације у Меленцима, упознаје будућу супругу и ту остаје.
Поезију пише од младости, али до појаве друштвених мрежа, то писање је бацио у запећак. Прво јавно објављивање било је на Фејсбуку и у Електронском часопису „Суштина поетике“.
Сањарење

 Ти си провиђење саткано од боли
у погледу твоме моја чежња спава,
у белини ноћној уздахом нечујним
опише се свици док ме буди јава.
 
Стани не одлази са јутарњим зраком
нек те месечина нагошћу обљуби,
заустави време барем на тренутак
да се мало пиле кроз љуску прокљуви.
 
Низ бршљан се сливаш са јутарњом росом
кроз вене ми тече набујала река,
слутим те у збиљи ил си само машта
опојна ко зора блиска ал далека.
 
Слутња
Разуздана речи у бескрају збиље
доводиш у сумњу разуздану машту,
распирујеш пламен већ угасле ватре
руже би да садиш у зараслу башту.
Истином потиреш сву раскош нестварну
аветно разједаш сва чула нутрине,
тихо се прикрадаш к’о зверина плену
стремећи да ореш скривене утрине.
Иди не прилази на моја беспућа
нек коритом сувим неумитно тече,
досањане снове не тумачи ником
у забрану пустом наслућена вече.
Морска сирена
Док ти гледам вито тело
ти сирено плавог мора,
таласи те запљускују
мени светли аурора.
Посејдону мутиш памет
морске виле ти завиде,
низ груди ти слане капље
дал те сневах, ил те виде.
Сунце груди обасјава
маестрал ти мрси косе,
сву лепоту у загрљај
песак газе ноге босе.
Ко ти тело извајао
и ту нарав смерну благу,
и Он би се огрешио
да те сретне овлаш нагу.
Васкрсавање
Дрзнуше се многи да нам сјеме затру
и да нам се не зна нит лика нит бића,
бијели камен збори умејсто предака,
изрони из воде тајну Драговића.
Извору Цетине као горском оку
не рекоше судбу светог манастира,
испод бистре воде и таласа зорних
молитве монаха не дају им мира.
Умори се врело, нек је малаксало
са Динаре на опело заранише вуци,
повуче се вода у корито плитко,
тихо звона забрецаше, елегију муци.
Упекло је сунце михољскога љета
упали се тамјан,мирише олтару,
кроз вијекове, кости запијеваше,
јевањђеља пијесму светому тропару.
И крв кану из камена, црвена и врела
од искона чувала се тајна мога рода,
проговори са дна иконостас срушен
и до данас не зна де се за Нојева брода.
Већ дошло је вријеме да се правда чује
рука ће се жртве дочепати мача,
крвнику ће клетом пресуду изрећи
да не чује јецај сопственога плача.
Отето проклето
Док смо били пука сиротиња
ником нисмо вриједили за јоту,
ником не дам своје успомене
што нас гоне на своју срамоту,
Скидају нам шкуре са прозора
из тора нам рашћераше овце,
молитву нам смјерну прекидају
не примају више наше новце.
Смири нам се и душа и тијело
кад се кућног прага дочепамо,
леден камем грлимо ки дијете
зорно пажњом по земљи чепамо.
Није наше а није ни ваше
све то што је на силу отето,
нико собом у гроб не понесе
по народној све је то проклето.
Шта ће село ако нема људи
они су му и понос и дика,
оно наше празно одијекује
тужно небо још тужнија слика.
Тешких ријечи колко проклињања
и данас се црна земља тресе,
од поскока отров као мелем
што у свежањ не ста’ да понесе.
 
Аутор приказа: Ирена Бодић
О збирци Момира Миодрага „Палатковање душе“
„Палатковање је пабирчење кроз виноград после бербе, када се нађе зрно оно је најслађе, „Момир Миодраг.
Песник и завичај. Шта је завичај, да ли је то виноград, негде у Кањанима, или је то залазак сунца за Дрнишким брдима или први пробој песничке клице из себе или људи, језик ливаде звуци , слике?
Да ли је завичај потресна слика о сељачкој муци?
Не. Није важно да ли песник пева о туговању, чежњи, радовању, кршу. Момирова прва реч у сусрету са завичајем је љубав.
Неумитно вријеме тече
и све ријеке родног краја
а кроз вене тешки чемер
кад се сијетим завичаја
Велики би кантар требо
да измијери сву ту муку
четврт вијека минуло је
од како смо у јауку
Успомене, тако присутне у Момировој поезији, односе се на родне Кањане. Та завичајна огледалца, Момир је сместио у срце и чува их откуцајима. Не могу оне нестати ни из главе, ни из срца јер су непролазне, добијене рођењем, као отац и мати. Успомене на родне Кањане, део су Момирове бити иако је из њих отишао, када га је живот протресао, он се поезијом враћа свом завичају, свом опипљивом дому.
тамо јесам и кад тамо нисам
кад процвијета виника и бајем
ето мене зеленом ливадом
узећу ти да ти јопет дајем
Познати мађарски писац Зилахи у свом роману „Кад душа замире“ на једном месту пише“ Сјај ситних ствари је то, што животу даје топлину“.
Момир је тај скуп приписао завичају.
Момир је његово чедо, његов сликар, његов чувар језика. Он је песник који пише народским говором свог завичаја, те песме заузимају посебно место у срцима његових Кањанчана расутих по целом свету.
Све што је наш песник написао и пише, он ствара срцем и због тог је задобио наклоност, поштовање и приврженост својих сународника.
пуше бура с хладног Велебита
прекрила је трава крчевину
разишла се магла над Чиколом
дошло вријеме орат дидовину
ко да ме је ошинула шкурја
није жила већ су људске кости
да сам знао подиго би лемеш
Аранђеле молим те опрост
Сви који читају Момирове песме, упознају и његову душу и душу народа, који је у прошлости много пропатио и чија је крв натопила крчевину, која рађа хлеб за малобројне Кањанчане, који су још остали на тој земљи.
За разлику од многих песника, нарочито песника новијег доба, који свој израз траже у компликованим песничким сликама, наш песник сигурно корача најједноставнијим путем, да допре до језгра. Момир се не да завести играма речи, нити модерношћу, које се исцрпљује неразговетним симболима и мутним метафорама. Његова песма извире из традиционалне поетике, она је отворена за читаоца, буди његова чула, којима понире у дубину и лепоту песме и говорења. Момирова песма је доказ да она настаје у оном тренутку, када он проговори не само језиком, него и душом.
Момирова песма је стара шкриња у којој он и његови Kањанчани чувају драгоцене ствари.