Ризница стваралаштва

Традицинални вез на
слободан и нов начин

Имам сећање како учим да везем, била сам у млађем разреду основне школе или предшколски узраст. Мама ми исцртава на парчету тканине линеарни мотив цвета објашњавајући ми основни корак. Много касније, на студијама Академије уметности у Новом Саду, док сам била у фази апстрактног сликарства (почетак четврте године), долазим на идеју да испробам следеће – да на осликаним платнима додатно интервенишем прошивајући их концима у боји. Та техника омогућује ми полет у стварању, откривам нови простор за истраживање, чему се посвећујем више током мастер програма. Традиционални вез користим на сасвим нов начин, не трудећи се да поступам по постојећим правилима, на пример користећи одређене врсте бодова. Приступам крајње слободно, могу рећи и трапаво, да би резултат који добијам превазишао моја очекивања, као и мојих колега и професора. Наиме, тежећи у свом раду апстрактном изразу, проналазим да шема рада везом на наличју платна – у виду линеарних решења који се преплићу и који у траговима откривају мотиве, сама по себи је ликовна, прочишћења, занимљива. Настале радове представљам на изложби Наличја – о људима (Шок задруга, Нови Сад 2014. год.)

Поред интервенције везом на сликама за основе користим и фотографије (штампане на платну). Kонтинуирано настављам да се бавим овом комбинованом техником, као и проблематиком њеног представљања у простору. Једно од решења до којег долазим током резиденцијалног боравка у Швајцарској, јесте обострани приказ радова већих формата, где посматрачи крећући се око радова окачених попут завеса стичу увид у лица и наличја слика. Последња иновативност, којом се и данас бавим, јесте светлосна кутија. При активацији светла, фотографија која се налази унутар кутије појављује се и допуњује неразумљив вез који се налази на површини. Тако задовољавам изазов за истовременом представом обе стране слике, заправо она постаје објекат – попут лампе. Ту серију излажем у оквиру пројекта „Ако бисмо сви ставили маске…” (Галерија СУЛУВ, Нови Сад, 2018. год).

У швајцарским Алпима боравим са статусом уметнице на резиденцији при школи Ecole d’Humanite¹ , током школске 2017/2018. године, а преко програма ЕВС (Европски волонтерски сервис).² Мој задатак је био да продуцирам нове радове користећи учионицу за ликовно као мој атеље, да би полазнице и полазници школе изблиза могли да виде како изгледа стваралачки процес. У склопу послеподневних активности нуде се радионице које ђаци сами бирају према својим афинитетима, као што су: ликовно, музичко, плес, глума, разни спортови, кулинарство, медитација, циркуске вештине, посматрање птица, итд. Школска година састоји се из три семестра, ради се у малим групама (до 8) и посебно је занимљиво што су групе генерацијски мешовите (узраст варира од 11 до 18 година). Имала сам прилике да се држим пар изборних предмета: цртање, модерну уметност, ленд арт, вез.

„Девојка и ма”, рад из серије „Наличја – о људима”,
вез на платну, 20×30 цм, 2014.

Сем претходно наведеног искуства, водила сам још неколико отворених радионица. Тада користим прилику да охрабрим грешке у раду, како кроз њих можемо доћи до нових креативних решења. Запетљани кончићи, чворови, неправилан бод, вез који одскаче од правила, јесу кораци које чак похваљујем, на местима где је очекивана критика. Такође волим да покажем примере из савремене уметности, где је он врло разнолико примењен. За основу веза могу да се користе папири веће грамаже; задатак може да буде да се украси део гардеробе. Највећи изазов углавном представља провлачење конца кроз иглу. Млађи уживају да извезу своје име или надимак за почетак.

Мали формати серије „Ако бисмо сви ставили маске”,
комбинована техника/светлосне кутије, 2018.

У сарадњи са Новим културним Насељем3 у Новом Саду, осмислити смо сет радионица које су се дешавале на отвореном, у парку, прошле године. За мотиве смо користили портрете под маскама које смо штампали на старим тканинама, попут јастучница. Један део радионица био је посвећен и инклузивности, где би на истим материјалима радили и корисници радног центра ШОСО „Милан Петровић”. Пријатно ме је изненадила њихова посвећеност и прецизност у раду.

Овим текстом желим да скренем пажњу на вез који је раније био присутан у склопу наставе домаћинства, а данас се може применити у настави ликовне културе. Упознавање са самом техником, премда старом, биће ново искуство за многе. У креативном процесу битна је смелост и простор за експериментисање, као упознавање са различитим новим техникама и материјалима.

Ауторка фотографије: Сара Агић

Радионица веза, сарадња са Новим културним насељем
ауторка портрета под маском: Емилија Пушић. Ауторка фотографије: Сара Агић

Радионица веза – сарадња са радним центром ШОСО „Др. Милан Петровић”. Ауторка фотографије: Сара Агић

Милица Дукић (1989, Kраљево) дипломирала је на Академији уметности у Новом Саду на основним и мастер студијама сликарства, и на мастер студијама цртања. Чланица је СУЛУВ-а, као и део тима галерије Шок задруга. Остварила је 13 самосталних изложби и учествовала је на више од 70 групних уметничких пројеката. Живи у Новом Саду. Kонтакт/уметнички портфолио: milicadukic.wordpress.com

Милица Дукић, ликовна уметница

¹Школа хуманости, приватна школа слободног типа, у Хаслиберг Голдерну, централном делу Швајцарске.

²ЕВС пројекат је намењен младима до 30 година старости кроз који могу да искусе боравак у иностранству од минимум два до максимум дванест месеци. Више информација о том и сличним програмима може се дознати преко ВЦВ-а (Волонтерског центра Војводине) и МИС-а (Младих истраживача Србије).

³НKK- невладина организација која сарађује са Magic carpets фондацијом из Аустрије, која препознаје и подржава њихове пројекте.