1/2022 Primeri iz prakse

Aleksandar Đurić rođen je 7.10.1985. godine u Požarevcu.
Diplomirao je na Fakultetu pedagoških nauka (Univerzitet u Kragujevcu) sa srednjom ocenom 9.09 tokom studija.
Kao profesor razredne nastave, nastavu izvodi u kombinovanom odeljenju OŠ Vuk Karadžić iz Požarevca.
Posebno je zainteresovan za didakičko-metodička istraživanja u oblasti nastavnih sistema matematike (otvorena nastava, integrativna nastava, problemska nastava, egzemplarna nastava, programirana nastava, i dr.).
Znanje je tek onda znanje kad je stečeno naporom vlastite misli, a ne pamćenjem.
Lav Tolstoj

PISANA PRIPREMA ZA PRAKTIČNO PREDAVANJE U KOMBINOVANOM ODELJENJU
Razred
I
II
III
IV
Nastavni predmet
Matematika
Nastavna tema
Prirodni brojevi
Nastavna jedinica
Sabiranje i oduzimanje
prirodnih brojeva do 10
Sabiranje i oduzimanje prirodnih brojeva do 100
Sabiranje i oduzimanje prirodnih brojeva do 1 000
Sabiranje i oduzimanje brojeva iz skupa N i No
Tip časa
Vežbanje
Cilj časa
Uvežbavanje sabiranja i oduzimanja prirodnih brojeva.
Ishodi
Učenik će biti u stanju da:
-koristi pojmove prvi i drugi sabirak, zbir, umanjenik, umanjilac, razlika;
-sabira i oduzima brojeve do 10;
– postavi i reši tekstualni zadatak po koracima (čitanje zadatka, uočavanje odnosa, sabiranje i oduzimanje jednocifrenih brojeva čiji zbir ne prelazi 10, zapisivanje izraza i izračunavanje, zapisivanje odgovora na pitanje);
-primeni stečeno znanje u novim situacijama.
Učenik će biti u stanju da:
-koristi pojmove prvi i drugi sabirak, zbir, umanjenik, umanjilac, razlika;
-sabira i oduzima brojeve do 100;
– postavi i reši tekstualni zadatak po koracima (čitanje zadatka, uočavanje odnosa, sabiranje i oduzimanje jednocifrenih brojeva čiji zbir ne prelazi 100, zapisivanje izraza i izračunavanje, zapisivanje odgovora na pitanje);
-primeni stečeno znanje u novim situacijama.
Učenik će
biti u stanju
da:
-koristi pojmove prvi i drugi sabirak, zbir, umanjenik, umanjilac, razlika;
-sabira i oduzima brojeve do 1000;
– postavi i reši tekstualni zadatak po koracima (čitanje zadatka, uočavanje odnosa, sabiranje i oduzimanje jednocifrenih brojeva čiji zbir ne prelazi 1000, zapisivanje izraza i izračunavanje, zapisivanje odgovora na pitanje);
-primeni stečeno znanje u novim situacijama.
Učenik će biti u stanju da:
-koristi pojmove prvi i drugi sabirak, zbir, umanjenik, umanjilac, razlika;
-sabira i oduzima brojeve do 1000;
– postavi i reši tekstualni zadatak po koracima (čitanje zadatka, uočavanje odnosa, sabiranje i oduzimanje jednocifrenih brojeva čiji je zbir u skupu iz N i No,zapisivanje izraza i izračunavanje, zapisivanje odgovora na pitanje);
-primeni stečeno znanje u novim situacijama.
Međupredmetne kompetencije
  •  Kompetencija za učenje
  • Komunikacijska kompetencija
  • Kompetencija za saradnju
  • Kompetencija za odgovorno učešće u demokratskom društvu
  • Estetička kompetencija
  • Digitalna kompetencija
Obrazovni standardi
MA.1.1.2. učenik računa vrednost brojevnog izraza;
MA. 1.1.4. učenik ume da, na osnovu teksta zadatka, pravilno postavi izraz sa jednom računskom operacijom;
MA. 3.1.2. učenik zna svojstva operacije sabiranja i ume da ih primeni;
MA. 3.1.4. učenik ume da rešava složenije problemske zadatke date u tekstualnoj formi.
Nastavne metode
metoda usmenog izlaganja, metoda dijaloga, metoda heurističkog razgovora, ilustrativno – demonstrativna metoda, metoda pisanih radova
Nastavna sredstva
nastavni listovi, PPT prezentacija
Oblici rada
frontalni, grupni, individualni
Literatura
Vilotijević, M. (2001): Didaktika 1, Učiteljski fakultet, Beograd
Dejić, M., Egerić, M. (2006): Metodika nastave matematike, Pedagoški fakultet, Jagodina
Jovanović –  Lazić, M., Drndarević, D. (2019): Matematika 1- radna sveska za prvi razred osnovne škole, BIGZ, Beograd
Joksimović, S., Vlahović, B. (2019): Matematika 3b – udžbenik za treći razred osnovne škole, Eduka, Beograd.
Popović, B., Vulović, N., Jovanović, M., Nikolić, A. (2020): Maša i Raša,  matematika – radna sveska za četvrti razred osnovne škole, Klett, Beograd
Tahirović, S., Ivančević, I. (2020): Matematika 2 – radna sveska iz matematike za drugi razred osnovne škole, Logos, Beograd
Inovacije u nastavi
  • Primena IKT-a u nastavi u formi PPT prezentacije (didaktička igra se organizuje kroz multimedijalne sadržaje, tako da učenici ponove naučene postupke sabiranja i oduzimanja prirodnih brojeva, uz visok nivo motivacije).
  • Integrativno učenje (integracija i korelacija sadržaja nastavnih predmeta –matematika, likovna kultura i srpski jezik).
  •  Primena interaktivne metode kojom se stavlja akcenat na učeničku samostalnost i razvija se stvaralačko mišljenje, kreativnost  i slobodno iznošenje stavova (zadaci otvorenog tipa – na osnovu datog brojevnog izraza sastavljanje tekstualnog zadatka).
Korelacija
Likovna kultura – modelovanje cifara od kolaž papira, dobijenih kao rešenje zadataka tokom samostalnog rada učenika.
Srpski jezik – osmišljavanje kratke priče, tj. teksta zadatka na osnovu datog izraza u sistematizaciji.

 

STRUKTURA, TOK I VREMENSKA ARTIKULACIJA ČASA

I

II

III

IV

 

Direktan rad (15 minuta)
 
Na samom početku časa učenicima pojašnjavam da su, prema tome kako sede, podeljeni u četiri grupe. Svaka grupa predstavlja jedan razred i ima svoj naziv: prvaci, drugaci, trećaci i četvrtaci.Svaki član grupe dobija i svoju ,,svesku“ – materijal na kome će rešavati zadatake tokom časa (Prilog 1).
Objašnjavam im da ćemo na početku časa igrati igru koja se zove Otkrivalica.  Zajedno se podsećamo pravila igre.
Na tabli 1 se nalaze polja sa slovima koja su prekrivena. Svako polje prekriveno je jednim brojem. Brojevi koji se nalaze na tabli 1, nalaze se i na RRT prezentaciji.
Objašnjavam im da je zadatak da članovi svake grupe biraju polje koje žele da otvore (svaka grupa je ograničena na odgovarajuća polja, zavisno od zadataka koja ta polja kriju).
Na PPT prezentaciji se prikazuju pitanja (Prilog 2) na koja učenici odgovaraju, po razredima. Kada učenik iz odgovarajuće grupe odabere polje, svi članovi date grupe rešavaju zadatak koji se iza tog polja krije. Rešenje zadatka proveravamo na RRT prezentaciji. Odgovaranjem na pitanja otvaraju se polja. Igra traje dok učenici ne pogode konačno rešenje – skrivene reči.
Polja se otvaraju počevši od prvog razreda, a završno sa četvrtim razredom. Moraju se otvoriti sva polja, kako bi se dobilo konačno rešenje. Rešenje igre jeste – SABIRANJE I ODUZIMANJE.
Kada dobijemo rešenje igre, učenicima najavljujem nastavnu jedinicu – Uvežbavanje sabiranja i oduzimanja prirodnih brojeva. Govorim im da je cilj današnjeg časa vežbanje zadataka sa ovim računskim operacijama.

 

Samostalan rad (10 minuta)
Svaki član grupe (razreda) dobija listić sa tekstualnim zadatkom (Prilog 3).
Potrebno je da zadatak, koji se odnosi na sabiranje i oduzimanje prirodnih brojeva, reše. Zadatak rešavaju svi učenici svake grupe individualno.
Zatim, svaka grupa dobija samolepljivi papir i makaze.  Koristeći ovaj materijal, učenici unutar grupe prave broj koji je rešenje njihovog zadatka. Tako napravljen broj učenici lepe na sebe (jednocifreni broj – jedan učenik, dvocifreni broj – dva učenika itd).
Direktan rad (5 minuta)
 
Svaka grupa (razred) izlaže svoje rešenje. Rešenja izlaže najpre prvi razred, a potom, drugi, treći i, na kraju, četvrti.
Tačno rešenje zapisuje jedan učenik na tabli 2, a jedan (dva, tri, četiri – zavisno od toga koliko cifara ima broj koji su dobili kao rešenje) učenik izlazi sa brojem na sebi.
Učenike usmeravam da zaključe da, tako poređani, predstavljaju skup cifara. Pošto je u nizu cifara prva cifra 1 a poslednja 0, učenike prvog razreda pitanjima navodim da zaključe da je nula najmanji broj koji su učili i da ona mora stajati na prvom mestu. Nakon dobijenog odgovora, učenik sa cifrom 0 na sebi prelazi na prvo mesto u nizu.
Zaključujemo da smo sada dobili niz cifara – 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9(koje koristimo za formiranje dvocifrenih, trocifrenih i svih višecifrenih brojeva).
Zatim, učenici drugog razreda imaju zadatak da navedu koje od ovih cifara koristimo da bismo napisali najmanji dvocifreni broj, učenici trećeg razreda imaju zadatak da navedu koje od ovih cifara koristimo da bismo dobili najmanji trocifreni broj, a učenici četvrtog razreda navode koje cifre koristimo da bismo dobili najmanji četvorocifreni broj.

 

Samostalan rad (10 minuta)
 
U cilju ponavljanja cilja časa (sistematizacije), svaka grupa (razred) dobija brojevni izraz (Prilog 4). Na osnovu brojevnog izraza potrebno je da učenici sastave tekstualni zadatak i potom zadatak reše. Ove zadatke učenici unutar grupe rešavaju individualno.

 

Direktan rad (5 minuta)
 
Svaka grupa (razred) čita svoje tekstualne zadatke i njihovo rešenje. Rešenje zapisuju na tabli 2. Ostali učenici unutar grupe proveravaju da li su dobili tačna rešenja.
Na kraju, članovi svake grupe procenjuju u kojoj meri im se svideo čas lepljenjem stikera na hamer. Stiker dobija svaki učenik i njihov zadatak je da svoje utiske prikažu odgovarajućim osećanjima (J ili L).
Domaći zadatak
 
Domaći zadatak podrazumeva rešavanje zanimljivih zadataka iz oblasti Prirodnih brojeva. Učenici zadatke rešavaju individualno, a analiza rešenja zadataka biće realizovana na narednom času.
Prvi razred:
U korpi se nalaze 4 crvene, 3 žute i 2 zelene jabuke. Koliko najmanje jabuka treba uzeti, bez gledanja, a da izvučeš od svake boje po jednu jabuku?
Drugi razred:
Zbir dva broja je 29, a razlika 5. Odredi te brojeve.
Treći razred:
Staroj oštećenoj knjizi nedostaju prve 142 strane, tako da ta knjiga počinje od 143. strane. Završava se stranom koja je takođe napisana ciframa 1 4 3, ali u drugom rasporedu. Koliko strana ima ova knjiga?
Četvrti razred:
Baka Mara u tašni ima 6800 dinara. Taj iznos novca je u novčanicama od 100, 500 i 1000 dinara. Broj novčanica od 100 dinara i 500 dinara je isti. Koliko novčanica baka Mara može da ima?
Redakcija elektronske revije Prosvetionik