Primeri iz prakse

Nataša Bugarčić rođena je 2.4.1978. u Kragujevcu. Zaposlena je kao profesor fizičkog i zdravstvenog vaspitanja u Osnovnoj školi „Sveti Sava“ u Toponici. Za svoj rad nagrađena je brojnim osvojenim medaljama na opštinskim i regionalnim takmičenjima. Vodi školu za odrasle čiji je moto „Motivacija je ono što vas pokreće. Navika je ono što vas održava“. Radi i u Školici sporta sa decom predškolskog uzrasta. Nataša je puna energije. Pohađa školu za kondicionog trenera. Tokom leta vodi restoran na Šumaričkom jezeru.
PISANA PRIPREMA ZA REALIZACIJU PRAKTIČNOG ČASA FIZIČKOG I ZDRAVSTVENOG VASPITANJA

Škola: 

OŠ „Mladost“ Novi Beograd

Nastavni predmet:

Fizičko i zdravstveno vaspitanje

Razred:

5/1

Datum realizacije:

8.4.2022.godine

Nastavnik

Nataša Bugarčić

.

PODACI O ČASU

 

Nastavna tema

Rukomet

Nastavna jedinica

Štafetne igre sa elementima rukometa

Redni broj časa

 

Tip časa

Uvežbavanje

Cilj časa

Uvežbavanje i primena savladanih  elemenata rukometa kroz štafetne igre.

Ishodi

Učenik će biti u stanju da:

      primeni jednostavne komplekse prostih i opštepripremnih vežbi;

      koristi osnovnu terminologiju vežbanja;

      primeni mere bezbednosti tokom vežbanja;

      koristi elemente rukometa u štafetnim igrama;

      učestvuje na takmičenjima u štafetnim igrama;

      prihvati sopstvenu pobedu i poraz u skladu sa „ferplejom“;

      primeni i poštuje pravila timske i sportske igre u skladu sa etičkim normama;

      poštuje pravila ponašanja u i na prostorima za vežbanje u školi;

      primenjuje zdravstveno higijenske mere pre, u toku i nakon vežbanja;

      odgovorno se odnosi prema objektima, spravama i rekvizitima u prostorima za vežbanje.

Oblici rada

Frontalni, grupni oblik rada.

Nastavne metode

Metoda razgovora, demonstracije, praktičnog vežbanja.

Nastavna sredstva

Rukometne lopte,čunjevi, obruči, improvizovana platnena meta.

Mesto izvođenja nastave

Fiskulturna sala

Međupredmetne kompetencije

Estetička kompetencija

Komunikacija

Odgovoran odnos prema zdravlju

Saradnja

Međupredmetno povezivanje

Srpski jezik

      govori jasno poštujući književnojezičku normu.

Biologija

      identifikuje elemente zdravog načina života i u odnosu na njih ume da proceni sopstvene životne navike i izbegava rizična ponašanja.

Tehnika i tehnologija

      preuzima odgovornost za rad;

      pokazuje inicijativu i jasnu orijentaciju ka ostvarivanju ciljeva i postizanju uspeha;

      aktivno učestvuje u radu para ili male grupe u skladu sa ulogom i pokazuje poštovanje prema saradnicima;

      pruža pomoć u radu drugim učenicima;

      procenjuje ostvaren rezultat i razvija predlog unapređenja.

Način provere ostvarenosti ishoda

Posmatranje, praćenje i procena:

      aktivnosti učenika pri vežbanju;

       primene elemenata rukometa u štafetnim igrama;

      primene i poštovanja pravila timske i sportske igre;

      prihvatanja  pobede i poraza u skladu sa „ferplejom“;

      saradnje u grupi. 

Samoprocena učenika u završnom delu časa.

Literatura i dodatni materijal za nastavnike

Dragoljub Višnjić, D.Jovanović, A.Miletić :Teorija i metodika fizičkog vaspitanja, Beograd, 2004.

Dragoljub Višnjić, Ivana Milanović,Snežana Radisavljević Janić: Fizičko 4

 

AKTIVNOSTI

 

NASTAVNIKA

 

UČENIKA

 

Pre početka časa

Proveriti salu i svlačionice.

Proveriti stanje rekvizita ( da li su lopte napumpane, da li su ispravni svi potrebni rekviziti, broj rekvizita…)

 

Pripremaju se za čas.

Uvodni deo (3-5) minuta

Prati ulazak učenika.

Organizovano ulaze u fiskulturnu salu.

Kratko predstavljanje učenicima.

Slušaju.

Jasno ističe cilj časa.

Objašnjava pravila i ciljeve igre zagrevanja  „Lovac na repiće“.

 

Opis igre:

Jedan kraj improvizovanih  repića ubaciti u zadnju stranu šortsa, ostaviti drugi kraj da visi kao repić. Učenici se razbeže na znak nastavnika po fiskulturnij sali sa zadatkom  da prikupe pojedinačno što više repića. Ujedno vode računa da njihovi repići ne budu“ iščupani“.

Slušaju uputstva za igru „Lovac na repiće“.

Igraju igru „Lovac na repiće“.

Dok traje igra izvode različite oblike kretanja: trče,skaču,izvode okrete…

 

Pripremni deo časa (trajanje od 8- 10 minuta)

Daje uputstva i demonstrira kompleks vežbi oblikovanja.

Daje uputstva za korigovanje, ukoliko neko od učenika nepravilno izvodi vežbe.

1. Početni stav spetni, ruke u priručenju, pregibanje u zglobu vrata napred- nazad, u jednu i drugu stranu, kruženje glavom u levo i desno. Broj ponavljanja 8-10 puta u obe strane.

2.Početni stav  spetni, ruke u priručenju, povlačenje ramena napred i nazad,   podizanje ramena na gore, zadržavanje i naglo opuštanje. Broj ponavljanja 8-10 puta u obe strane.

3.Početni stav spetni, ruke u odručenju, kruženje u zglobu šake, kruženje podlakticama (ka unutra, ka spolja) i čeoni krugovi opruženim rukama. Broj ponavljanja 8-10 puta u obe strane.

4.Spetni stav, desna ruka je u uzručenju, a leva je na boku Naizmenični otklon telom u jednu pa u drugu stranu sa zibom. Broj ponavljanja 8-10 puta u obe strane.

5.Širi raskoračni stav,uzručenje. Naizmenični pretklon i zaklon sa zibom i doticanje vrhova prstiju i unutrašnjeg dela pete nogu u fazi pretklona. Broj ponavljanja 8-10 puta u obe strane.

6.Spetni položaj,ruke o bok.Kroz blagi čučanj, kruženje u zglobu kolena ,na jednu i na drugu stranu.Broj ponavljanja 8-10 puta u obe strane.

7.Raskoračni stav, predručenje.Čučnjevi.Broj ponavljanja 10 puta.

8. Stojeći blago raskoračni položaj. Kruženje u skočnom zglobu na obe strane. Broj ponavljanja 8-10 puta u obe strane.

9.Stav spetni,skok zgrčno. Broj ponavljanja 7-8 puta.

Slušaju i prate uputstva.

Izvode vežbe oblikovanja.

Ukoliko, neko od učenika, nepravilno izvodi vežbu, koriguje izvođenje prema uputstvima nastavnika.

 

1.      Zauzimaju spetni stav,pregibaju zglob vrata, kruže glavom u levo i desno.

2.      Zauzimaju spetni stav, povlače raamena napred i nazad, podižu ramena na gore, zadržavaju ih i naglo opuštaju.

3.      Zauzimaju stav spetni,  kruže  zglobom šake, kruže podlakticama (ka unutra, ka spolja) i izvode čeone krugove opruženim rukama.

4.      Zauzimaju spetni stav, desna ruka je u uzručenju, a leva stavljaju na bok. Izvode naizmenični otklon telom u jednu pa u drugu stranu sa zibom.

5.      Zauzimaju širi raskoračni stav,uzručuju.

Izvode naizmenični pretklon i zaklon sa zibom i dotiču vrhove prstiju i unutrašnji deo pete nogu u fazi pretklona.

6.      Zauzimaju spetni stav,ruke o bokove.Izvode kruženja u zglobovima kolena,na jednu i na drugu sranu.

7.      Zauzimaju raskoračni stav, predručuju. Izvode čučnjeve.

8.      Stoje, zauzimaju blago raskoračni položaj. Kruže u skočnom zglobu na obe strane.

9.      Zauzimaju spetni stav,izvode skokove zgrčno.4

 

Glavni deo časa ( 25 minuta)

 

 

 

A

 

Daje uputstva za podelu učenika u grupe.

Formiraju grupe prema uputstvima nastavnika.

Postvlja rekvizite i daje uputstva učenicima kako da mu u tome pomognu.

Slušaju uputstva i pomažu u postavljanju rekvizita.

Daje uputstva za izvođenje igre.

Demonstrira.

 

Opis igre:

Sa startnih obeleženih pozicija, na moj znak, prvi u koloni vodi loptu desnom rukom do narednog čunja, spusta se u čučanj, dodiruje isti loptom, prebacuje  loptu u levu ruku i nastavlja  vođenje do sledećeg učenika koji ponavlja isti zadatak, odlazi na začelje kolone.

Učenici dok čekaju svoj red, sve vreme vrše kretanje u niskom skipu.

 Igra traje dok svi učenici ne prođu zadatak.

Prati i usmerava igru učenika.

Daje povratnu informaciju.

Slušaju uputstva.

Izvode igru (kreću sa startnih pozicija, vode loptu desnom rukom, spustaju se u čučanj, dodiruju čunj rukom, prebacuju loptu u levu ruku, odlaze na začelje kolone, vrše kretanje u niskom skipu).

Koriguju svoje izvođenje prema uputstvima nastavnika.

Daje uputstva za izvođenje igre.

Demonstrira.

 

Opis igre:

Učenici vode loptu do čunja, okreću se s’ loptom oko njega, jačom rukom izvode dodavanje učeniku koji je sada prvi u koloni i u punom trku odlaze na začelje kolone. Učenici dok čekaju svoj red trče u mestu, zabacujući potkolenicu pozadi.

Igra traje dok svi učenici ne prođu zadatak.

Prati i usmerava igru učenika.

Daje povratnu informaciju.

Slušaju uputstva.

Izvode igru (vode loptu do čunja, okreću se s’ loptom oko njega, jačom rukom izvode dodavanje učeniku koji je sada prvi u koloni, u punom trku odlaze na začelje kolone,  trče u mestu zabacujući potkolenicu pozadi.

Koriguju svoje izvođenje prema uputstvima nastavnika.

Daje uputstva za uvežbavanje igre.

Demonstrira.

 

Opis igre:

Po dve grupe učenika postavljaju se na centru terena, okrenute ka golovima. Na liniji devet metara postavlja tri obruča (uzimajući u obzir da ima i levorukih učenika). Učenici vode loptu do obručeva, uzimajući loptu u ruke, prelaze u tri koraka iz obruča u obruč i iz trokoraka šutiraju na gol. Učenici koji čekaju svoj red izvode zadata kretanja. Učenici dok čekaju svoj red,izvode bočno kretanje dva, tri koraka i savijaju se da dodirnu pod,u jednu i u drugu stranu.

Prati i usmerava izvođenja učenika.

Daje povratnu informaciju.

Slušaju uputstva.

Izvode igru (postavljaju se na centar terena tako da budu okrenuti ka golovima, vode loptu do obručeva, uzimaju loptu u ruke, prolaze iz obruča u obruč u tri koraka, šutiraju na gol, izvode zadata kretanja.

Koriguju svoje izvođenje prema uputstvima nastavnika.

Daje uputstva za uvežbavanje  igre.

Demonstrira.

 

 

Opis igre:

Ponovo sa istih početnih pozicija, učenici vode loptu, izvode  skok šut iz trokoraka, na gol. Učenici koji čekaju svoj red izvode zadata kretanja. Učenici dok čekaju svoj red izvode sunožne skokove u mestu.

 

Prati i usmerava izvođenja učenika.

Daje povratnu informaciju.

Slušaju uputstva.

Izvode igru (postavljaju se na centar terena tako da budu okrenuti ka golovima, vode loptu, izvode skok šut iz trokoraka, izvode zadata kretanja).

Koriguju svoje izvođenje prema uputstvima nastavnika.

B

Daje uputstva za uvežbavanje igre.

Demonstrira.

 

Opis igre:

Na golove, uz pomoć učenika,  postavlja platno sa prorezanim krugovima. Iste grupe ređaju se na liniji sedam metara, sa jedne i druge strane linije, izvode sedmerce i takmiče se ko će više puta pogoditi metu.

Prati i usmerava izvođenja učenika.

Daje povratnu informaciju.

Slušaju uputstva.

Pomažu nastavniku da postavi platno.

Izvode igru (postavljaju se na 7 metara tako da budu okrenuti ka golovima, izvode sedmerce, pogađaju metu).

Koriguju svoje izvođenje prema uputstvima nastavnika.

Završna faza časa (trajanje 5 minuta)

Daje instrukcije i demonstrira vežbe istezanja.

Slušaju instrukcije, istežu se.

Usmerava razgovor o realizovanom času.

Iznose svoja mišljenja, argumentuju ih.

Organizuje odlazak učenika u svlačionicu.

Odlazak učenika sa terena u svlačionicu.

EVALUACIJA
(Refleksija nastavnika na aktivnosti i čas)
AKTIVNOSTI
ČASA

1.      Da li sam planirala adekvatne aktivnosti učenika?

2.      Da li je bilo odstupanja/poteškoća prilikom ostvarivanja planiranih aktivnosti, ako je bilo, zašto?

3.      Šta bih promenila kod nekih aktivnosti?

 

1.      Šta je bilo posebno dobro tokom ovog časa za mene, kao nastavnika , šta sam primetili kod učenika?

2.      Kako su učenici doživeli čas?

3.      Da li je bilo teškoća prilikom realizacije časa? Kako su učenici na njih reagovali?

4.      Da li se realizacija časa odvijala na način koji sam planirala? Ako je odgovor NE, zašto?

4.      Da li mi je adekvatan način provere ostvarenosti ishoda?

5.      Kada bih ponovo organizovala ovaj čas, šta bih  drugačije uradila?