Primeri iz prakse

Different. Still the Same.
Različiti, a tako isti.

Different. Still the Same, naziv je radionice koja obuhvata dva školska časa u drugom razredu srednje škole. Cilj ove radionice je promovisanje humanih vrednosti prvenstveno prijateljstva, empatije, razumevanja, međusobnog poštovanja, uvažavanja i tolerancije. Pri odabiru aktivnosti, autor radionice se vodio idejom da je različitost veoma važna, jer različitost daje našem društvu, kulturi prvenstveno, onu dozu jedinstvenog, inspirativnog, kreativnog, naprednog, koja ne samo što ulepšava naš svet, već ga čini i boljim, prijatnijim mestom za život.
Na početku radionice, učenici rade individualno i na vođen, vrlo kontrolisan način, sledeći uputstva nastavnika, pišu pesmu o sebi. Tako se na jedan poseban i vrlo kreativan način predstavljaju ostalim učesnicima.

Cilj sledeće aktivnosti je razvijanje usmenog izražavanja, podsticanje učenika da što bolje upoznaju jedni druge, ali i razmisle o sličnostima i razlikama koje postoje među ljudima. Učenici rade po troje u grupama i imaju desetak minuta da razgovaraju o sebi i svojim interesovanjima. Učenici se podstiču da govore o školi, porodici, prijateljima, slobodnom vremenu, stvarima koje vole ili ne vole… Nakon toga, nastavnik svakoj grupi daje pripremljeni model Venovog dijagrama i učenici moraju da:

− Pronađu najmanje tri zajedničke crte ili karakteristike i upišu ih u presek sva tri kruga;
− Pronađu zajedničke crte ili karakteristike koje dele sa još jednim članom grupe i upišu ih u odgovarajući presek dijagrama;
− Ustanove nekoliko činjenica koje su jedinstvene za svakog od njih ponaosob, pa i njih unesu u ovaj grafički prikaz.
Kao završnu aktivnost, jedan od članova grupe referiše o tome šta su saznali jedni o drugima. U toku njihovog izlaganja, nastavnik podstiče konverzaciju postavljajući pitanja koja ističu različitost kao nešto pozitivno, zanimljivo i prihvatljivo.

Poster pre…

…i posle dekoracije.

Model pesme: Jedan od radova učenika

Završna aktivnost je pesma „Free Your Mind” u izvođenju grupe En Vogue koja upravo govori o različitosti, stereotipima i prihvatanju različitosti. Učenicima se podele papiri sa jednim redom iz pesme i oni stanu nasuprot učenicima koji nemaju listove sa rečima. Dok slušaju pesmu, učenici koji nemaju reči pesama imaju zadatak da rasporede „učenike” koji drže papire sa rečima i na taj način „napišu” reči pesme koju čuju. Na kraju učenici komentarišu tekst pesme i imaju mogućnost da je čuju još jednom i još jednom… A mogu i da zapevaju i zaplešu.

Biljana Pipović, profesor engleskog jezika
Gimnazija „Stevan Jakovljević”, Vlasotince