Primeri iz prakse

„Papir, kamen, makaze”

PREDLOG PRIPREME ZA RADIONICU

Nastavnik

Sonja Subotić, psiholog, voditelj radionice „Papir, kamen, makaze”

Milanka Berković, profesor razredne nastave, voditelj radionice „Mladi pesniciˮ

Naziv radionice

Pesma na dar, pravljenje poklon (popup) čestitke

Izbor teme radionice

Istraživali smo sa učenicima šta sve može biti poklon. Došli smo do zaključka da je to poklon-čestitka koja ima lični pečat davaoca i ručno je napravljenaza posebnu priliku. Ona predstavlja kreativan rad pojedinca, para ili grupe koji se jednostavno organizuje uz mininalna sredstva.

Vrsta radionice

Korelacija dve radionice „Mladi pesniciˮ i
„Papir, kamen, makazeˮ (međupredmetna radionica)

Vreme realizacije

U toku školske godine po izboru učenika i uoči važnih datuma: poklon za rođendan, osvojeno mesto na takmičenju, novi član odeljenja, državni i verski praznici, humanitarne akcije, Dan škole i sl.

Škola (može i više škola u saradnji)

Osnovna škola „Filip Višnjićˮ

Škola (može i više škola u saradnji)

Osnovna škola „Filip Višnjićˮ

Organizacija radionice

Na nivou škole.

Cilj

Osposobljavanje učenika da prema određenom događaju

Ishodi

Učenik će biti u stanju da:

  • odabere stihove u skladu sa odgovarajućim događajem;
  • napravi čestitku od ukrasa prema odabranim stihovima;
  • napiše stihove na zadatu temu;
  • koristi materijal i pribor na bezbedan i odgovoran način;
  • izraziodabranim materijalom i tehnikama svoje zamisli;
  • sarađuje u grupi na zajedničkom zadatku i

proceni svoj doprinos u radu grupe, proceni rad svoje grupe i drugih grupa

Oblici rada

Timski rad

Korišćene metode i modeli rada

Dijaloška, pokazivačka, problemska

Materijali

Pesme, papir u boji, karton, kolaž-papir, sličice iz časopisa, flomasteri, šljokice, lepak, vunica, dugmad, tkanina, makaze…

Resursi (eksperti, lokacije)

Pesme drugara iz Pesničke radionice „Mladi pesniciˮ

Korišćeni izvori

Zbirke pesama članova pesničke radionice: „Zrnca pesništvaˮ, „Zemlja mašteˮ.

AKTIVNOSTI NASTAVNIKA

AKTIVNOSTI UČENIKA

AKTIVNOSTI NASTAVNIKA
AKTIVNOSTI UČENIKA

Nastavnik upućuje učenike da odrede kome je namenjen poklon/iznenađenje, da povedu računa o tome kojim povodom poklanjaju čestitku kako bi napisali ili odabrali odgovarajuće stihove.

Učenici prate uputstva nastavnika. Čitaju pesme, analiziraju ih u grupi, biraju odgovarajuću pesmu/pesme.

Ako nisu pronašli odgovarajuće stihove, pišu ih članovi pesničke radionice dok ostali članovi prave čestitku.

Nastavnik upućuje učenike da odrede kome je namenjen poklon/iznenađenje, da povedu računa o tome kojim povodom poklanjaju čestitku kako bi napisali ili odabrali odgovarajuće stihove.

Učenici prate uputstva nastavnika. Čitaju pesme, analiziraju ih u grupi, biraju odgovarajuću pesmu/pesme.

Ako nisu pronašli odgovarajuće stihove, pišu ih članovi pesničke radionice dok ostali članovi prave čestitku.

Formira grupe.

Formiraju grupe tako da je u svakoj grupi po jedan ili dva člana pesničke radionice.

Formira grupe.

Formiraju grupe tako da je u svakoj grupi po jedan ili dva člana pesničke radionice.

Najavljuje da na osnovu odabrane pesme (teme) biraju materijal kojim će ukrasiti čestitku, kao i pribor koji će im u tome pomoći. Skreće im pažnju da biraju motive za ukrašavanje u skladu sa razumevanjem stihova i prilagođavaju samom povodu/ nameni čestitke.

Biraju materijal, kao npr. karton, tkaninu, papir u boji, šljokice, vunicu, dugmad, listove iz bloka za slikanje, izabrane fotografije ili ilustracije iz časopisa.

Biraju pribor, kao npr. bojice, flomastere, makaze i lepak.

Najavljuje da na osnovu odabrane pesme (teme) biraju materijal kojim će ukrasiti čestitku, kao i pribor koji će im u tome pomoći. Skreće im pažnju da biraju motive za ukrašavanje u skladu sa razumevanjem stihova i prilagođavaju samom povodu/ nameni čestitke.

Biraju materijal, kao npr. karton, tkaninu, papir u boji, šljokice, vunicu, dugmad, listove iz bloka za slikanje, izabrane fotografije ili ilustracije iz časopisa.

Biraju pribor, kao npr. bojice, flomastere, makaze i lepak.

Nastavnik podseća učenike da naprave podelu zaduženja po grupama (optimalno   4 člana).

Koriste materijal i pribor u skladu sa instrukcijama i stvaraju.

Nastavnik podseća učenike da naprave podelu zaduženja po grupama (optimalno   4 člana).

Koriste materijal i pribor u skladu sa instrukcijama i stvaraju.

Sugeriše im da zajednički pročitaju pesmu, skiciraju vizuelno rešenje čestitke, prepišu pesmu, boje motive, seku i lepe obojene motive i slične radnje u toku izrade čestitke.

Učenici su podelili  zadatke između sebe:

  • na kartonu skicira i seče kvadrat koji se podiže ka unutrašnjoj strani na koji će zalepiti napisanu pesmu;
  • odabranu pesmu prepisuje na tanki karton u boji (pesma može i da se odštampa);
  • crtaju i boje motive iz pesme;
  • seku nacrtane i obojene motive, a zatim ih lepe na unutrašnji deo čestitke (shodno skiciranoj ideji);
  • na prvoj strani čestitke lepi karton iste boje, kako bi se prekrila rupa i dobilo lice čestitke.
  • na licu čestitke pišu ili lepe naslov Pesma na dar, i ukrašavaju po želji;
  • na izbočeni deo u unutrašnjosti čestitke, lepe pesmu.

Sugeriše im da zajednički pročitaju pesmu, skiciraju vizuelno rešenje čestitke, prepišu pesmu, boje motive, seku i lepe obojene motive i slične radnje u toku izrade čestitke.

Učenici su podelili  zadatke između sebe:

  • na kartonu skicira i seče kvadrat koji se podiže ka unutrašnjoj strani na koji će zalepiti napisanu pesmu;
  • odabranu pesmu prepisuje na tanki karton u boji (pesma može i da se odštampa);
  • crtaju i boje motive iz pesme;
  • seku nacrtane i obojene motive, a zatim ih lepe na unutrašnji deo čestitke (shodno skiciranoj ideji);
  • na prvoj strani čestitke lepi karton iste boje, kako bi se prekrila rupa i dobilo lice čestitke.
  • na licu čestitke pišu ili lepe naslov Pesma na dar, i ukrašavaju po želji;
  • na izbočeni deo u unutrašnjosti čestitke, lepe pesmu.

Prati završni deo u izradi čestitki.

 

Izlaže čestitke ispred učesnika kako bi ih svi videli, započinje zajedničku analizu rada, pohvaljuje ih.

Sluša zaključke učenika.

Proveravaju da li kada otvore čestitku  iskoči/istakne se pesma u prvi plan.

Učenici su, nakon kraćeg dogovaranja, zaključili da je čestitka spremna i da je mogu pokloniti dragoj osobi.

Učestvuju u zajedničkoj analizi.

Prati završni deo u izradi čestitki.

 

Izlaže čestitke ispred učesnika kako bi ih svi videli, započinje zajedničku analizu rada, pohvaljuje ih.

Sluša zaključke učenika.

Proveravaju da li kada otvore čestitku  iskoči/istakne se pesma u prvi plan.

Učenici su, nakon kraćeg dogovaranja, zaključili da je čestitka spremna i da je mogu pokloniti dragoj osobi.

Učestvuju u zajedničkoj analizi.

EVALUACIJA I REFLEKSIJA

Evaluacija obuhvata procenu:

  • aktivnosti učenika (učenici su pokazali visok stepen motivisanosti i zadovoljstva za svoj lični doprinosu procesu stvaranja kao i samopouzdanja u budućoj samostalnoj primeni ovog načina pravljenja čestitke)
  • saradnje i timskog rada učenika (učenici su sarađivali u procesu stvaranja i radili kao tim kroz podelu aktivnosti ka zajedničkom cilju)
  • znanja i veština (planiranih ishoda) koje je trebalo da učenici steknu tokom realizacije radionice (učenici su bili misaono i stvaralački angažovani, povezivali su doživljaj pesme sa kreativnim davanjem upotrebne vrednosti predmetima koristeći različite materijale, saradnja i deljenje stvaralačkog procesa bilo je u svrhu stvaranja novog predmeta). Ishodi su ostvareni.
  • produkta/produkata radionice (čestitke su bile predmet vrednovanja svih učesnika radionice)
  • prezentacije/promocija radionice(fotografije sa radionice stavili smo na pano „Pesničke radionice“ u holu škole i na sajt škole)

 

Refleksija o radionici:

  • Refleksija učitelja

Realizacija radionice je uspešno završena uz pomoć planiranih aktivnosti na osnovu individualnih potreba svakog učenika i njihovog kreativnog rada iz prethodnog perioda u obe radionice.

Zaključujemo da učenici vole timski rad i da ih planirane teme pokreću i motivišu na kreativnost i nove ideje.

  • Refleksija učenika

Šta je bilo posebno dobro tokom ove radionice?

Na koje poteškoće ste naišli prilikom realizacije radionice?

Da li ste ostvarili planirani cilj? Na osnovu čega to zaključujeto?

Šta biste drugačije uradili?

U formi kratkih i jasnih odgovora daju povratnu informaciju o prvim utiscima na kraju radionice.

Učenici iznose svoje mišljenje bez diskusije.

Posebno analiziraju organizaciju rada u grupi i beleže eventualne nedostatke koje treba da izbegnu u sledećoj radionici.

  • Refleksija ostalih učesnika

Pravljenje poklon-čestitke  od strane drugih učenika koristeći korake rada sa sajta ili panoa u školi.

Sonja Subotić
Milanka Berković