Preporučujemo

MOŽE LI MATEMATIKA DA
BUDE OMILJENI PREDMET?

Svaki nastavni predmet ima osobenosti koje zavise od same prirode predmeta. U zavisnosti od karakteristika, učenicima su predmeti omiljeni ili omraženi.

Po čemu se matematika razlikuje od ostalih nastavnih predmeta?

Oni koji je razumeju, vole je, jer ne moraju da uče! Oni koji je ne razumeju, ne vole je jer se ne da naučiti „napamet”! Zato je ključno metodičko pitanje: Kako matematiku predstaviti deci pa da je razumeju i zavole?! Deca sve doživljavaju emotivno, a najmanje im je blisko ono što izaziva strah. Upravo to je čest slučaj sa matematikom.

Zašto se deca plaše matematike?

Matematika je najapstraktnija oblast početne nastave. Koliko god da se učitelji trude da je približe, nivo apstakcije ostaje viši nego što značajan broj dece može da dosegne. Još važniji faktor je način odrastanja koji ne pruža potrebna matematička iskustva.
Većina dece, do polaska u školu, nije bila u prilici da razvija matematičko-logičko mišljenje. Takođe, matematičke igre nisu više u modi. Deca se radije opredeljuju za jednostavnije igre u kojima nije potrebno „lomiti glavu”. Sve to rezultira nedostatkom matematičkih iskustava koja po prirodnom sledu događaja, u najmanju ruku, izazivaju strah od matematike. Kada tome dodamo da matematika više nego ostali predmeti zahteva upotrebu logike, slika postaje potpuna.
Uvođenje dece u svet matematike nije u skladu sa njihovim načinom života, navikama i shvatanjima. Matematika se sve manje uklapa u način funkcionisanja savremene dece!

Šta možemo da učinimo na prevazilaženju teškoća?

Da bismo došli do rešenja koja u metodičkom smislu mogu da doprinesu prevazilaženju problema, neophodno je da sagledamo još neke okolnosti. Pre svega je važno da sagledamo, uočimo i razumemo emocionalno-psihološki kontekst u kojem se proces usvajanja znanja odvija. Uobičajeno se smatra da deca i ljudi uvek razmišljaju logikom i svojim mozgom, odnosno da su u potpunosti racionalni. U praksi, to nije uvek tako. Deca razmišljaju: osećanjima, maštom, i logikom.

Suština teškoća u početnoj nastavi matematike je u tome da značajan procenat dece ne poseduje naviku „razmišljanja logikom”. Kao i sve ostalo, deca pokušavaju da i matematiku tretiraju osećanjima i maštom. Pokušavaju da bez intelektualnog angažovanja i udubljivanja uđu u svet matematike.

Ključno pitanje jeste da li je moguće matematiku interpretirati na način koji je pogodniji deci i šta treba uraditi da ona bude omiljeni predmet. Matematika je svuda oko nas i u nama. Možemo je otkriti na svakom koraku. Deci je blisko što ima veze sa osećanjima i maštom. Kada pronađemo način da kod dece angažujemo osećanja, maštu i logiku istovremeno, tada matematika postaje zanimljiva i privlačna!

Lično iskustvo autora

Sticajem okolnosti prva matematička iskustva stekao sam pre polaska u školu i to kroz igru kartama „Tablić”. Nakon polaska u školu, matematika mi je bila veoma jasna i bliska. Nije zahtevala vreme za učenje. Uspeh je dolazio bez naprezanja, a pojavila se i ljubav. U kojoj meri je iskustvo sa kartama doprinelo razvijanju ljubavi prema matematici nezahvalno je procenjivati sa ove vremenske distance, ali počev od studentskih dana i upoznavanja metodike početne nastave matematike, to pitanje me je stalno kopkalo. Vremenom, sama ideja da kartice mogu biti korisne u nastavi me je posticala na razna istraživanja i razmatranja.
Baveći se raznim modelima matematičkog modelovanja u praksi, došao sam na ideju da kreiram kartice za matematiku. Nakon višegodišnjeg rada na optimizaciji došao sam do modela koji daje dobre rezultate u praksi. Tako je nastala „Kreativna matematika”.

Šta je „Kreativna matematika”?

Kreativna matematika je nova nastavna metoda, akreditovano nastavno sredstvo i društvena igra.

Didaktički komplet Kreativna matematika sadrži 84 kartice sa brojevima prve stotine, kreativne talone i kreativne šablone.

Kartice su raspoređene u 4 grupe i označene različitim geometrijskim oblicima koji predstavljaju grafički prikaz datog broja. Uz to na svakoj kartici prisutna je i numerička oznaka, odnosno broj.

Smisao upotrebe kartica u nastavi je u podizanju nivoa očiglednosti matematičih pojava i zakonitosti. Zahvaljujući svom univerzalnom karakteru Kreativna matematika se može koristiti u nastavi, od predškolskog obrazovanja pa do IV razreda osnovne škole. U početku koristi se za razne serijacije, brojanje, formiranje pojma broja i obrada brojeva, a kasnije pri obradi računskih operacija i matematičkih zakonitosti. Prednost metode je u tome što je princip očiglednosti u potpunosti zadovoljen, a uz to rad učenike podseća na igru. Budući da se svaki učenik susreće sa velikim brojem različitih matematičkih izazova, vremenom se dolazi do cilja koji se naziva „automatizacija” prve stotine. Pošto se osnovne matematičke zakonitosti koje učenici upoznaju u prvoj stotini, odnose na matematiku u celosti, trajan efekat razumevanja matematike može da bude dragocen.

Opšte je poznato da su matematičke sposobnosti deteta u korelaciji sa intelektualnim sposobnostima, odnosno da je uspešnost u matematici determinisana intelektualnim sposobnostima, ali, malo je poznato da u početnoj nastavi, ključ uspeha ipak može da bude u zoni emocionalno-psihološkog razvoja. Čak i deca ispodprosečnih intelektualnih sposobnosti mogu biti uspešna u početnoj nastavi matematike ako im se sadržaji predstave na način koji razumeju. U tom smislu Kreativna matematika može da bude od velike pomoći svakom praktičaru i svakom učeniku.

Poseban benefit upotrebe Kreativne matematike je u ranoj stimulaciji matematičkog razvoja. Kroz igru i na deci zanimljiv način, samostalno se istražuju i otkrivaju matematičke zakonitosti, otkrivaju tajne, razvija samopouzdanje i ljubav prema matematici.

Kreativni šabloni

Kreativni šabloni su pomoćni didaktički alat koji učitelju i učeniku obezbeđuje komfor, efikasnost i slobodu u radu. Radi se o formularu koji sadrži prostor za niz od 10 zadataka otvorenog tipa. Suštinska razlika u odnosu na tradicionalna metodička rešenja je tome što se učenicima daju rešenja, a ostavlja mogućnost izbora odgovarajućih članova matematičkog izraza prema raspoloživim karticama. Uz to, učenici samostalno vrše izbor matematičke operacije koju će upotrebiti.

Na poziciji „rešenja” na kreativnom šablonu uvek je neki matematički niz, počev od niza brojeva prve desetice, preko tabličnih, pa do složenih nizova. Time se racionalizuje proces učenja i rada. Praktično, jednom rečenicom učitelj zadaje individualni zadatak svim učenicima. Na primer, dovoljno je dati instrukciju: Popunite šablon u kojem na mesta za rešenja upisujete brojeve druge desetice. Učenici zatim izvlače dve kartice koje kombinuju, a koje dovode u međusobnu vezu pomoću računskih operacija. Kada otkriju način da brojeve i operacije dovedu u matematičku vezu onda to upisuju u šablon. Cilj rada je da šablon bude popunjen sa što manje izvučenih kartica. Pošto je ovakav način rada u stvari igra, javlja se motivacija koja omogućava istrajno i duboko matematičko promišljanje.

Ovakva metodologija obezbeđuje visok nivo misaone angažovanosti učenika i podstiče razvoj divergentnog mišljenja i kombinatorike. Takođe, obezbeđuje se potpuna individualizacija. Svaki učenik ima svoj matematički izazov sa kojim treba da se izbori. Kao konačni i najbitniji benefit ostvaruje se bogato lično matematičko iskustvo učenika putem kojeg se otkrivaju i upoznaju tajne matematike.

Mensa Srbije prepoznala je da Kreativna matematika vrši intenzivnu stimulaciju intelektualnog razvoja i podržava upotrebu iste u radu sa decom. Takođe, 2018.godine Kreativna matematika je kao društvena igra dobila prvo priznanje na konkursu Dobra igračka (organizator: Prijatelji dece Srbije) i stekla pravo korišćenja istoimenog zaštitnog znaka.

Zaključak

Niko ne voli ono što ne razume. Ključ uspeha u nastavi matematike je u razumevanju, a za razumevanje je potrebno obezbediti što je moguće viši nivo očiiglednosti nastavnih sadržaja.
Matematika nije „bauk”. Puno je dece koja imaju animozitet prema matematici iz jednostavnog razloga – ne razmeju je. Kada otkriju da je u pitanju jedan veoma precizan način razmišljanja, koji ima svoj jezik i sredstva za opisivanje sveta i pojava u njemu, onda je prihvtaju onako kako prihvataju sve ono što im prija. Tek kada savladaju emocionalnu barijeru, deca mogu da uživaju u upoznavanju tog univerzalnog jezika zasnovanog na brojevima, operacijama i oblicima.

Oni koji razumeju jezik matematike, oni ga i vole, a pravo zadovoljstvo javlja se kada shvate da mogu da ga koriste u svakodnevnom životu. Matematika je za decu suštinski važna jer predstavlja prvu „pravu” intelektualnu disciplinu sa kojom se susreću. Kao takva, ona je put ka svetu merljivih veličina, prirodi i okruženju.

Da je Kreativna matematika kvalitetan nastavni model potvrđuje podatak da većina dece razvije ljubav prema matematici i doživi je kao laku i zanimljivu. Ona je dokaz da početna nastava matematike može da bude organizovana i realizovana na deci pristupačniji način. Tajna uspeha je u samim aktivnostima putem kojih se kroz igru stiču znanja i veštine.

Za rad sa Kreativnom matematikom, nastavnom metodom i nastavnim sredstvom, vaspitači i učitelji se obučavaju kroz program stručne obuke. Nakon obuke stiču licencu za profesionalno korišćenje programa u svom odeljenju. Zainteresovani za korišćenje programa u privatnoj praksi imaju mogućnost zakupa franšize.

 

Više informacija o programu, kao i kontakt sa izdavačem i autorom,

moguće je pronaći na elektronskoj adresi izdavača:

Momčilo Stepanović,
OŠ „Banović Strahinja“, Beograd,
Diplomirani učitelj – master,
Samostalni pedagoški savetnik,
savetnik spoljni saradnik Školske uprave Beograd.
Imejl: stlamomcilo@gmail.com