Preporučujemo

Priručnik „Kreativne ideje za nastavu srpskog jezika i književnostiˮ

Priručnik „Kreativne ideje za nastavu srpskog jezika i književnostiˮ prvo je autorsko delo Bojane Rakonjac, profesora srpskog jezika i književnosti, koje je 2021. godine objavljeno u izdanju Kretivnog centra. Namenjen je nastavnicima srpskog jezika i književnosti u starijim razredima osnovne škole, ali ideje i inspiraciju u ovome priručniku mogu pronaći i nastavnici koji rade u mlađim razredima, kao i oni koji rade u srednjoj školi.

Koliko puta vam se desilo da ste ušli u učionicu i da vas je dočekalo pitanje možemo li danas da se igramo? Ovim pitanjem priručnik započinje. Predlozi za realizaciju časova dati u ovom priručniku pokazaće vam kako da vaš odgovor mnogo češće nego inače može da glasi: Naravno! Zašto da ne? U samoj nastavi igra može da ima više funkcija. Grupne igre sa određenim utvrđenim pravilima uče poštovanju drugih, uvažavanju tuđih mišljenja i ideja, dok edukativne igre podstiču kod učenika motivacionu aktivnost… Način rada, koji je u najvećoj meri preporučen u ovom priručniku, zasniva se između ostalog na igri.

U priručniku je dat niz primera realizacije nastavnih jedinica iz srpskog jezika i književnosti, a podeljen je na četiri dela.

Prvi deo se odnosi na aktivnosti igranja različitih uloga na časovima gramatike i književnosti. Učenici se stavljaju u različite kontekste. Oni su lekari koji nose rukavice, maske i mantile i tako opremljeni leče jezik, detektivi sa identifikacionim karticama koji na ograđenom mestu zločina rešavaju zagonetni nestanak lektire iz školske biblioteke i pri tom rešavaju zadatke iz gramatike ili književnosti. Oni mogu da učestvuju u dodeli nagrade Oskar ili da provedu dan na ostrvu sa Robinsonom Krusoom. Ovo je samo deo prikazanih primera, mogućnosti su brojne i ograničene samo maštom nastavnika.

Drugi deo priručnika posvećen je razvoju kritičkog mišljenja. Ponuđene su tehnike koje podspešuju razvoj kritičkog mišljenja, a zatim su i propraćene konkretnim primerima realizacije časova.

Treći deo je okrenut kreativnom pristupu obrade lektire. Poznato je da proučavanje književnog dela počinje dobrom pripremom učenika i zato je ponuđeno više primera kako motivisati učenike za čitanje određenog dela. Data su i moguća rešenja za prikaz i analizu lektire, kao i ideje za kreativan pristup analizi likova na samom kraju poglavlja.

Četvrti deo priručnika osmišljen je da zadovolji potrebe organizacije časa, grupnog rada, evaluacije i samoevaluacije uz dobijanje povratne informacije.

Sve aktivnosti su nastale sa ciljem da budu zanimljive i privlačne učenicima, da podstiču njihovu prirodnu znatiželju i motivaciju, kao i da ispune njihovu potrebu da budu aktivno uključeni u rešavanje zadataka koji su podsticajni i izazovni. Navedeni primeri mogu poslužiti nastavnicima da obogate svoj svakodnevni rad u školi, a ujedno i kao izvor ideja koje mogu da modifikuju sopstvenom kreativnošću i prilagode svojim potrebama rada.

Bojana Rakonjac je rođena 10.9.1984. u Kragujevcu. Završila je Drugu kragujevačku gimnaziju i Filološko-umetnički fakultet u Kragujevcu. Radila je deset godina u OŠ „Đorđe Simeonovićˮ u Podgorcu i OŠ „9. srpska brigadaˮ u Boljevcu kao nastavnik srpskog jezika i književnosti, a trenutno radi kao nastavnik Srpske dopunske škole u Nemačkoj (Frankfurt).

Posebna sfera njenog interesovanja je metodika nastave pa je svoju ljubav prema nastavi i iskustvo sa časova pretočila u priručnik „Kreativne ideje za nastavu srpskog jezika i književnostiˮ koji je 2021. godine izašao u izdanju Kreativnog centra.

Dobitnica je više nagrada. Između ostalih i nagrada Društva za srpski jezik i književnost, kao i Filozofskog fakulteta u Nišu za najbolje metodičke pripreme za čas, nagrade u okviru konkursa Digitalni čas, a njeni radovi uvršteni su i u primere dobre prakse u različitim zbornicima (Saznali na seminaru – primenili u praksi, Čas za ugled, Pokrenimo se…).

Autorka i koautorka je projekata i realizator radionica iz oblasti kreativnog nastavničkog stvaralaštva.