Preporučujemo…

CEPORA – dugogodišnji partner školama u podsticanju pozitivnog razvoja učenika i prevenciji problema ponašanja

CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine je organizacija civilnog društva iz Beograda, koja ove godine slavi svoj deseti rođendan. Desetu godinu postojanja proslavlja kroz uspešnu dugogodišnju saradnju sa preko 50 beogradskih osnovnih i srednjih škola, kao i sa više od 250 škola iz cele Srbije, uz preko 15.000 dece i mladih koji su učestvovali u aktivnostima i programima udruženja. Rad CEPORE prepoznatljiv je kroz visok stepen interaktivnosti koji učenicima pruža mogućnost iskustvenog učenja uz vođenje od strane stručnog tima koji čine specijalni pedagozi, psiholozi, pedagozi, socijalni radnici sa višegodišnjim iskustvom u radu sa decom i mladima.

Za školarce dostupni su različiti tipovi radionica, treninga, preventivnih programa kojima se jačaju lične snage učenika, ali i njihove veštine za reagovanje u problemskim situacijama. Tako, glavne teme kojima se CEPORA bavi su emocije i emocionalna pismenost, komunikacija, asertivnost, rešavanje konflikata, samopouzdanje, samopoštovanje, timski rad, empatija, uvažavanje različitosti, tolerancija, odupiranje pritisku vršnjaka, diskriminacija, govor mržnje, upotreba alkohola i droga, upotreba interneta i uticaj društvenih mreža. Jedna od stvari koje rad CEPORE dodatno čini posebnim jesu njihove predstave primenjenog pozorišta. U pitanju su predstave koje nastaju sa mladima i obrađuju određene problemske situacije. Predstave izvode sami autori (mladi) i one su uvek interaktivne, te aktivno uključuju učenike (publiku) i pružaju im priliku da učestvuju u predstavi i, kroz različite tehnike primenjenog pozorišta, jačaju svoje veštine i unapređuju svoje znanje o temi kojom se predstava bavi. CEPORA do sada ima 10 originalnih produkcija u svom repertoaru, a najpoznatije predstave za školarce su „Je l’ jasno?!”, predstava forum teatra koja obrađuje teme pritiska vršnjaka, vršnjačkog nasilja i nepravde u školskom okruženju, „Istina ili laž”, posvećena uticaju Instagrama i ulozi društvenih mreža u životu mladih, „Raskršće”, koja govori o perspektivi i problemima mladih i „Ogledalo”, posvećena razvoju i istraživanju ličnog identiteta. Poseban segment rada CEPORE čine i programi profesionalnog usavršavanja, gde se pruža podrška školskom osoblju u organizovanju svojih aktivnosti u oblasti podsticanja pozitivnog razvoja i prevenciji problema ponašanja, kao i u implementaciji konkretnih aktivnosti jačanja emocionalnih i socijalnih veština učenika. U pitanju su dva akreditovana programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika „Prevencija problema ponašanja kroz osnaživanje pozitivnog razvoja učenika” (kat. br. 67) i „Kontrola ljutnje – edukativne radionice za učenike” (kat. br. 37).

U 2021. godini, pored direktnog rada sa decom i mladima, realizovano je sveobuhvatno istraživanje o položaju nastavnika tokom pandemije i u procesu je izrada preporuka usmerenih na jačanje podrške školama kako za prevazilaženje posledica pandemije, tako i za kontinuiran razvoj na jačanju kapaciteta za uvažavanje i negovanje različitosti kroz svoj rad, kako tokom, tako i nakon pandemije. Pored toga, na jesen će se organizovati i školska turneja predstave „Ogledalo”, te će u fokusu biti izazovi učenika u istraživanju sopstvenog identiteta. Dodatno, kao i svake godine, škole će moći da uključe i vršnjačke edukatore CEPORE za teme „Reciklaža za početnike”, „Ne govoru mržnje”, „Tolerancija i različitost”, „Rodna ravnopravnost” i „Ili voziš, ili piješ”, tako da ima prostora za rad sa učenicima osnovne i srednje škole svih razreda.
Ukoliko želite da CEPORA svoj deseti rođendan proslavi i sa vašim učenicima, javite se timu udruženja, koji je uvek raspoložen za saradnju i nove podvige u zajedničkoj misiji da podržimo učenike na njihovom putu odrastanja.

Lidija Bukvić Branković, izvršni direktor