Lepote Srbije

Manastir Voljavča

Manastir Voljavča, sa crkvom posvećenom Sv. Arhangelima Mihailu i Gavrilu, nalazi se na severoistočnim padinama Rudnika, u blizini Stragara. Najstarije podatke o istoriji manastira daje Hadži Ruvim u spisu sastavljenom na osnovu starijih dokumenata, čiju verodostojnost ne možemo proveriti. Taj spis se sastoji iz tri dela. U prvom je prepis dokumenata o postavljenju Hadži Ruvima za igumana 16. maja 1786. godine, zatim zapis o dolasku Hadži Đere u manastir i njegovom postrigu 1787. godine. Treći deo Hadži Ruvim je sastavio na osnovu starijih dokumenata. Ovaj deo čini svojevrsnu istoriju manastira.

Na osnovu ovih podataka manastir je podignut 1050. godine, u vreme vladavine vizantijskog cara Konstantina Monomaha, pri kralju Mihailu Dobrosavljeviću, samodržcu srpskom. Ktitor manastira bio je Mihailo Končinović iz Srebrenice, koji je svoju zadužbinu bogato obdario imanjima. Svečano osvećenje crkve izvršio je valjevski mitropolit Teofan. Posle ktitorove smrti potomci su nastavili da brinu o porodičnoj zadužbini.
Istorijski posmatrano najsporniji su podaci o Konstantinu Monomahu i Mihailu Dobrosavljeviću i njihovoj vezi sa ktitorom Mihailom Končinovićem. Nesporno je da je Vizantija vladala ovim prostorima sredinom XI veka i da ju je dukljanski vladar Mihailo priznavao. Kraljevsku titulu, međutim, dobio je tek 1077. godine od rimskog pape, po oslobađanju od vizantijske vlasti. Teško je uspostaviti vezu između dukljanskog vladara i Voljavče, jer nema podataka da se njegova vlast prostirala toliko duboko u unutrašnjost Balkana. Ličnost Mihaila Končinovića s razlogom treba tražiti u vremenima turske najezde, posle kosovske bitke (1389. godine). Razlog više za ovo je i činjenica da je crkva manastira Voljavča podignuta u obliku trikonhosa, karakterističnog za kraj XIV i prvu četvrtinu XV veka. Ova ličnost mogla bi se poistovetiti sa vlastelinom Mihailom, koji je kneza Stefana Lazarevića obavestio o zaveri koju su protiv njega pripremali Nikola Zojić i Novak Belocrkvić 1398. godine. Vojvoda Mihailo se takođe pominje kao komandant jednog dela vojske despota Stefana u sukobu sa Musom 1413. godine.

O životu manastira u XVII veku ima malo podataka. Početkom veka napisan je i manastirski tipik koji se danas čuva u manastiru Nikoljcu, u Bijelom Polju. Znatno više podataka imamo u XVIII veku. Tada je izvršen čitav niz građevinskih radova na crkvi i drugim zgradama manastirskog kompleksa. U isto vreme nabavljaju se ikone, bogoslužbene knjige i crkvene sasude. Povećava se i manastirsko bratstvo.
Manastir je imao vrlo zapaženu ulogu u Prvom srpskom ustanku. U danima pred izbijanje ustanka u njemu se često skrivao Karađorđe. 13. jula 1803. godine, na letnjeg Sv. Arhangela, među okupljenim narodom kod manastira na saboru našao se i Karađorđe sa družinom. Nameravali su da ubiju najvećeg zulumćara u Šumadiji, Sali agu „rudničkog bika”, brata Kučuk Alijinog. Međutim, od akcije se odustalo. Kada je 1805. godine formiran Praviteljstvujušči Sovjet, Karađorđe je za prvo njegovo sedište odredio manastir Voljavču. Razloge za ovu odluku treba pre svega tražiti u činjenici što je manastir smešten u brdima, usred guste šume, daleko od komunikacija i Turaka. Ne zna se koliko je dugo Sovjet ostao u Voljavči i šta je sve radio, osim što je presuđivao za manja krivična dela narodu iz okoline. Pored toga započeli su da rade nacrte o uređenju vrhovne uprave, suda i ostalih institucija. Karađorđe je po datom obećanju jednom obišao Sovjet i posle njihove žalbe dopustio da se presele u manastir Bogovađu. Članovi Sovjeta su se žalili na uslove života u Voljavči ističući da je u tom bespuću teško bilo kakvu hranu pribaviti.

Za vreme Drugog srpskog ustanka starešina Voljavče, Maksim, doneo je sa Ljubića glavu Tanaska Rajića i sahranio je u manastirskoj crkvi.

Kao Blagoveštenje i Vraćevšnicu i Voljavču pohode u svojoj ekskurziji 1871. godine Mihailo Valtrović i Dragutin Milutinović. Tom prilikom izradili su jedan crtež sa planom crkve.

Arhitektura

Crkva manastira Voljavča podignuta je u obliku trikonhosa (trolista), sa kupolom iznad centralnog prostora i polukružnim apsidama na severnoj, istočnoj i južnoj strani. Dakle, potpuno u graditeljskim tradicijama Moravske škole. Priprata je zidana istovremeno sa crkvom. Crkva je bila pokrivena kamenim pločama koje su zamenjene limenim pokrivačem. Na fasadama nema dekorativnog ukrasa, prozori i vrata su naknadno probijani i proširivani tokom obnova. Crkva je svoj današnji izgled dobila 1838. godine, kada je Janićije Đurić na zapadnoj strani crkve podigao kulu zvonaru.

Ikonostas

Živopisa u crkvi do novijeg doba nije bilo. Brojna oštećenja i preziđivanja u potpunosti su uništila slikanu dekoraciju za koju se zna da je u XVII veku postojala. Delovi starog ikonostasa iz prvih decenija XIX veka nalaze se u crkvi i priprati. Ikone za ikonostas izradio je tokom druge četvrtine XIX veka Janja Moler, slikar koji je u vreme vladavine Miloša Obrenovića mnogo radio u crkvama Šumadije.

Riznica

Od nekada velike biblioteke u manastiru se danas nalazi samo nekoliko starijih štampanih knjiga iz XVIII veka. Od očuvanih starijih sasuda najzanimljiviji je kovani kivot od srebra iz 1765. godine.

Konaci

Konaci u manastiru imaju zanimljiva graditeljska rešenja. Stari konak, u kome je zasedao Praviteljstvujušči Sovjet nalazi se na istočnoj strani manastirskog kompleksa. Kako saznajemo iz natpisa na kamenoj ploči, konak je podignut 1765. godine. Međutim, konak je stradao u turskoj pohari manastira 1789. godine, a na njegovim starim temeljima 1796. godine podignut je novi. Konak je 1804/5. godine pretrpeo izvesne prepravke kada ga je Karađorđe adaptirao za potrebe Sovjeta. Konak stilski pripada opštem tipu moravskih profanih građevina ovog doba. Konak u južnom delu manastirske porte podignut je u vreme obnove 1796/7. godine, a novi konaci 1865. godine u vreme druge vladavine kneza Mihaila Obrenovića. Manastirski kompleks pored konaka zaštićen je kamenim ogradnim zidom, sa velikom ulaznom kapijom na zapadnoj strani.

Posetite manastir obavezno kad
budete prolazili kroz ovaj kraj.

Predrag Toroman, profesor istorije

Predrag Toroman rođen je 1964. godine u Pljevljima. Završio je Filozofski fakultet u Beogradu, odsek za istoriju. Zaposlen je u OŠ „Sveti Sava” u Toponici.