Iz ugla stručnjaka

Prevencija vršnjačkog nasilja kroz obradu lektire
„Dečaci Pavlove ulice”

U okviru rada Tima za zaštitu učenika od diskriminacije, zlostavljanja i zanemarivanja i povodom obeležavanja Međunarodnog dana borbe protiv vršnjačkog nasilja, svake godine realizujemo edukativne radionice za učenike šestog razreda. Cilj nam je da povežemo nastavne sadržaje sa svakodnevnim životom učenika. Obrada lektire „Dečaci Pavlove ulice” bila nam je podsticaj da kroz postupke književnih likova edukujemo učenike da prepoznaju sve vrste nasilja, kako da preventivno reaguju kad se nasilje desi i da postanu svesni posledica.

 

Radionica je osmišljena i realizuje se u saradnji sa nastavnicom srpskog jezika i književnosti Vladenkom Kovačević kroz dva školska časa. Učenici dobiju određene instrukcije za rad kroz uvođenje i aktivnu primenu modela „razgovor o knjizi”, sa ciljem da slobodno iznesu utiske o ličnom doživljaju romana.

 

U grupnom radu učenici analiziraju likove iz romana – njihove osobine, izgled i postupke kroz prepoznavanje različitih uloga junaka u delu – nasilnik, žrtva i posmatrač. Rezultate grupnog rada učenici predstavljaju na različite načine – zapisuju osobine likova na na osnovu njihovih postupaka, ilustruju i daju kratak
dramski prikaz.

 

Sa ciljem da se radnja romana poveže sa svakodnevnim situacijama i iskustvima učenika, sugerisali smo im da se grupišu prema ličnom senzibilitetu i ulozi u kojoj su se prepoznali – nasilnik, žrtva, aktivni ili pasivni posmatrač. U okviru grupa učenici su razmenjivali iskustva i predstavljali realne situacije koje su bliske dešavanjima iz romana. Kako bi što bolje razumeli svoje emocije, kao i emocije i reagovanja svojih vršnjaka, podsticali smo ih da prepoznaju svaku od navedenih uloga i njihov značaj u rešavanju incidentnih situacija, ka cilju stvaranja sigurnog i bezbednog okruženja.

 

Učenici su kroz rad u radionici shvatili koliko je značajno da se nasilje prepozna i prijavi u cilju rešavanja konfliktnih situacija. Na osnovu evaluacije smo saznali da učenicima prija ovakav vid rada, da im pomaže u razvijanju komunikacijskih veština, stvaranju klime prihvatanja i međusobnog uvažavanja i poštovanju različitosti.

Gorica Klisura, psiholog
OŠ „Veselin Masleša”, Beograd

Gorica Klisura, psiholog, savetnik u Geštalt terapiji, pedagoški savetnik, zaposlena je u OŠ „Veselin Masleša” u Beogradu. Kroz svoj tridesetogodišnji rad istakla se kao autor i relizator brojnih predavanja i radionica, kako za učenike tako i za njihove roditelje i kolege. Pohađala je veliki broj seminara, stručnih skupova i tribina. Autor je i realizator odobrenog programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitačai stručnih saradnika „Inovativnojačanje kompetencija nastavnika i stručnih saradnika sa ciljem osnaživanja preduzetničkih kompetencija učenika” (2014/2015;2015/2016).