Iz naše učionice

Maslešin ekosistem

Tokom rada u školi pažnju su mi uvek privlačili novi sadržaji, metode i mogućnosti da se nešto unapredi i poboljša, kako bi mojim učenicima bilo interesantnije i razumljivije o čemu im govorim. Moj takmičarski i timski duh, kao nekadašnjeg aktivnog sportiste, me je veoma često sa mojim učenicima, dovodio do republičkog nivoa takmičenja. Tako bih izdvojila osvojeno treće mesto u disciplini Automodelarstvo u školskoj 2016/2017. godini, treće mesto u školskoj 2017/2018. godini na takmičenju „ROBOINT-Invent”, sa svojom učenicom Milenom Staničić iz OŠ „13. oktobar”, Ćuprija i našim radom automatske selekcije predmeta različite boje i prvo mesto na Republičkom takmičenju sa maksimalnim brojem poena u školskoj 2020/2021. godini sa učenicom Anom Miljković iz OŠ „Veselin Masleša”, Beograd iz oblasti Mašinske tehnike.


Ipak najveće priznanje je stiglo na kraju ove školske godine osvojenim prvim mestom na takmičenju Osnovnih škola Srbije – „Školski klimatski izazov”  na temu Grad i klimatske promene. Takmičenja „Školski klimatski izazov” i „Globalni dečiji Dizajnaton” u Srbiji organizuje i sprovodi KidHub. KidHub je organizacija koja se bavi unapređenjem obrazovanja kroz interdisciplinarne programe, preduzetništvo i dizajn, sa fokusom na ciljeve održivog razvoja. Ove školske godine u okviru takmičenja „Školski klimatski izazov” je učestvovalo preko 400 učenika sa teritorije Republike Srbije.

U toku ovog takmičenja organizovana je i obuka „Nastavnik kao mentor”na kojoj je 156 nastavnika dobilo mogućnost da se upozna sa osnovama Dizajnaton metode rada. Nastavnici su imali zadatak da mentorišu učeničke timove u procesu rešavanja ekoloških izazova u gradskim sredinama kao što su nedostatak zelenih površina, zagađenje vazduha, otpad i mobilnost. Školski klimatski izazov se održava u sklopu dvogodišnjeg projekta „Da Nam Klima Štima”, koji je pokrenula WWF Srbija uz podršku vlade Republike Švedske.

Na završnom panelu održanom u junu ove godine proglašena su četiri pobednička tima, među kojima je „Maslešin ekosistem”, koji je po rečima žirija bio najkompleksniji i najkompletniji, obuhvativši organsku negu biljaka i ishranu ptica i medonosnih pčela, kontrolisan mikrobitom.

 

Naime, „Maslešin ekosistem“ je inovativni model održivog parka − igrališta, idejno rešenje mojih učenika: Sonje Tasić, Milića Obradovića i Davida Stankovića (DSM tima), učenika sedmog razreda OŠ „Veselin Masleša” u Beogradu, čiji sam ja bila mentor.

 

Po Sonjinim rečima, koja je bila vođa tima i bavila se istraživanjem problema postojanja zelenih površina i mesta za igru, iz naše oluje ideja, nastao je „Maslešin ekosistem”, koji čini iglo u kojem su posađene biljke, dok mikrobitom kontrolišemo vlažnost zemljišta i na taj način dobijamo podatke o njihovoj organskoj nezi. Štitimo ih rastvorima koprive i citrusa, zalivamo kišnicom i štedimo vodu, a sadnjom medonosnih biljaka odbijamo insekte i hranimo pčele. U iglo deca mogu da ulaze i da se igraju, tako da je on višenamenski, a pored toga doprinosimo opstanku vrabaca, tako što im ostavljamo hranu, a pomoću mikrobita i kamere imamo mogućnost da uslikamo svaku pticu.

 

Za izradu prototipa je bio zadužen Milić Obradović. Vodilo se računa da svaki ugrađeni materijal bude recikliran, počev od igla koji se sastoji od plastičnih flaša spojenih toplom plastikom. Korišćen je reciklirani karton, plastika, metal i dr. U toku rada saznali smo da postoje mnogi materijali za koje nismo ni znali da možemo ponovo da ih upotrebimo.

 

David Stanković je sproveo sve ideje vezane za programiranje mikrobita u delo. Mikrobit koji stoji uz svaku biljku nam daje informaciju da li je zemljište dovoljno vlažno ili ne, pritiskom na njegov levi taster na displeju nam se javlja srećan ili tužni smajli. Pritiskom na desni taster dobijamo kod čijim unosom u pretraživač mobilnog telefona otvaramo stranicu gde nam je opisano koja je to biljka i kako se gaji na organski način. Informaciju o vrsti ptica koje se nalaze u blizini naše škole dobijamo posredstvom kamere koja slika svaku pticu koja stane na postolje povezano sa mikrobitom i na pomeranje daje signal kameri da slika.

 

Učenici tima DSM će dobiti nagradu u vidu knjiga i vaučera za besplatno pohađanje radionica KidHuba, a imaće i priliku da svoj rad predstave i na novom panelu „Grad i klimatske promene”. Takođe, kao pobednici ovog takmičenja tim DSM će učestvovati i na „Globalnom dečjem Dizajnatonu” zajedno sa decom iz celog sveta i to početkom 2022. godine.

Znanja da klimatske promene prete da ugroze život na našoj planeti nas podstiču da na vreme razvijamo svest, kod dece i mladih, o značaju očuvanja čovekove sredine lokalno, a samom tim i globalno.

„Deluj lokalno – misli globalno!”

Biljana Gradojević, nastavnik tehnike i tehnologije
OŠ „Veselin Masleša”, Beograd

Biljana Gradojević, nastavnik tehnike i tehnologije, diplomirala je 1997. godine na Mašinskom fakultetu u Beogradu, a 2007. godine na Tehničkom fakultetu u Čačku, čime je stekla zvanje profesora tehničkog obrazovanja. Nastavničku karijeru je započela 2010. godine u svojoj rodnoj Ćupriji, a trenutno je zaposlena u OŠ „Veselin Masleša” u Beogradu. Tokom svog rada u školi aktivno je učestvovala u brojnim programima, obukama i radionicama. Tokom 2020. godine je položila stručni ispit za protivpožarnu zaštitu i u školi vodi vatrogasnu sekciju. Pored toga je i koordinator matematičkog takmičenja „Misliša” u organizaciji MD „Arhimedes” i tehnička podrška u izdavanju školskog časopisa. Posebno se ponosi brojnim republičkim nagradama svojih učenika.