Из наше учионице

Маслешин екосистем

Током рада у школи пажњу су ми увек привлачили нови садржаји, методе и могућности да се нешто унапреди и побољша, како би мојим ученицима било интересантније и разумљивије о чему им говорим. Мој такмичарски и тимски дух, као некадашњег активног спортисте, ме је веома често са мојим ученицима, доводио до републичког нивоа такмичења. Тако бих издвојила освојено треће место у дисциплини Аутомоделарство у школској 2016/2017. години, треће место у школској 2017/2018. години на такмичењу „РОБОИНТ-Инвент”, са својом ученицом Миленом Станичић из ОШ „13. октобар”, Ћуприја и нашим радом аутоматске селекције предмета различите боје и прво место на Републичком такмичењу са максималним бројем поена у школској 2020/2021. години са ученицом Аном Миљковић из ОШ „Веселин Маслеша”, Београд из области Машинске технике.


Ипак највеће признање је стигло на крају ове школске године освојеним првим местом на такмичењу Основних школа Србије – „Школски климатски изазов”  на тему Град и климатске промене. Такмичења „Школски климатски изазов” и „Глобални дечији Дизајнатон” у Србији организује и спроводи KidHub. KidHub je организација која се бави унапређењем образовања кроз интердисциплинарнe програме, предузетништво и дизајн, са фокусом на циљеве одрживог развоја. Ове школске године у оквиру такмичења „Школски климатски изазов” је учествовало преко 400 ученика са територије Републике Србије.

У току овог такмичења организована је и обука „Наставник као ментор”на којој је 156 наставника добило могућност да се упозна са основама Дизајнатон методe рада. Наставници су имали задатак да менторишу ученичке тимове у процесу решавања еколошких изазова у градским срединама као што су недостатак зелених површина, загађење ваздуха, отпад и мобилност. Школски климатски изазов се одржава у склопу двогодишњег пројекта „Да Нам Клима Штима”, који је покренула WWF Србија уз подршку владe Републике Шведске.

На завршном панелу одржаном у јуну ове године проглашена су четири победничка тима, међу којима је „Маслешин екосистем”, који је по речима жирија био најкомплекснији и најкомплетнији, обухвативши органску негу биљака и исхрану птица и медоносних пчела, контролисан микробитом.

 

Наиме, „Mаслешин екосистем“ је иновативни модел одрживог парка − игралишта, идејно решење мојих ученика: Соње Тасић, Милића Обрадовића и Давида Станковића (ДСМ тима), ученика седмог разреда ОШ „Веселин Маслеша” у Београду, чији сам ја била ментор.

 

По Соњиним речима, која је била вођа тима и бавила се истраживањем проблема постојања зелених површина и места за игру, из наше олује идеја, настао је „Маслешин екосистем”, који чини игло у којем су посађене биљке, док микробитом контролишемо влажност земљишта и на тај начин добијамо податке о њиховој органској нези. Штитимо их растворима коприве и цитруса, заливамо кишницом и штедимо воду, а садњом медоносних биљака одбијамо инсекте и хранимо пчеле. У игло деца могу да улазе и да се играју, тако да је он вишенаменски, а поред тога доприносимо опстанку врабаца, тако што им остављамо храну, а помоћу микробита и камере имамо могућност да усликамо сваку птицу.

 

За израду прототипа је био задужен Милић Обрадовић. Водило се рачуна да сваки уграђени материјал буде рециклиран, почев од игла који се састоји од пластичних флаша спојених топлом пластиком. Коришћен је рециклирани картон, пластика, метал и др. У току рада сазнали смо да постоје многи материјали за које нисмо ни знали да можемо поново да их употребимо.

 

Давид Станковић је спровео све идеје везане за програмирање микробита у дело. Микробит који стоји уз сваку биљку нам даје информацију да ли је земљиште довољно влажно или не, притиском на његов леви тастер на дисплеју нам се јавља срећан или тужни смајли. Притиском на десни тастер добијамо код чијим уносом у претраживач мобилног телефона отварамо страницу где нам је описано која је то биљка и како се гаји на органски начин. Информацију о врсти птица које се налазе у близини наше школе добијамо посредством камере која слика сваку птицу која стане на постоље повезано са микробитом и на померање даје сигнал камери да слика.

 

Ученици тима ДСМ ће добити награду у виду књига и ваучера за бесплатно похађање радионица KidHuba, а имаће и прилику да свој рад представе и на новом панелу „Град и климатске промене”. Такође, као победници овог такмичења тим ДСМ ће учествовати и на „Глобалном дечјем Дизајнатону” заједно са децом из целог света и то почетком 2022. године.

Знања да климатске промене прете да угрозе живот на нашој планети нас подстичу да на време развијамо свест, код деце и младих, о значају очувања човекове средине локално, а самом тим и глобално.

„Делуј локално – мисли глобално!”

Биљана Градојевић, наставник технике и технологије
ОШ „Веселин Маслеша”, Београд

Биљана Градојевић, наставник технике и технологије, дипломирала је 1997. године на Машинском факултету у Београду, а 2007. године на Техничком факултету у Чачку, чиме је стекла звање професора техничког образовања. Наставничку каријеру је започела 2010. године у својој родној Ћуприји, а тренутно је запослена у ОШ „Веселин Маслеша” у Београду. Током свог рада у школи активно је учествовала у бројним програмима, обукама и радионицама. Током 2020. године је положила стручни испит за противпожарну заштиту и у школи води ватрогасну секцију. Поред тога је и координатор математичког такмичења „Мислиша” у организацији МД „Архимедес” и техничка подршка у издавању школског часописа. Посебно се поноси бројним републичким наградама својих ученика.