Из наше учионице

Наставници из Србије у Финској

У периоду од 12. до 15. августа представници Србије учествовали на 13. фестивалу науке Science on Stage Europe, одржаном у  древном граду Турку у Финској.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фестивал је окупио  450 наставника основних и средњих школа из целе Европе који су  представили  своје најкреативније СТЕМ идеје на штандовима, у радионицама и на сесијама.  Учесници су бирани кроз такмичарске националне догађаје у преко 30 земаља. У нашој земљи на другом  Наука на сцени фестивалу, у септембру месецу  2023. године , међу преко сто пристиглих пројеката, за представнике Србије изабрани су:
Драган Голубовић са пројектом „Физика као бајка” , Јелена Бабић и Љиљана Соколовић са „Магичном јабуком” , Весна Хлавати Ширка са „Генетиком голуба” , те  Весела Мачкић  и Биљана Јокић са пројектом „Баци светлост на физику” .
Групу је предводио  Далибор Тодоровић, који је ове године изабран за члана међународног жирија .
Сви пројекти који су представљени на фестивалу подељени су у више категорија:
  • СТЕМ за најмлађе: Пројекти за промоцију СТЕМ у основној школи за децу од 10 година или млађу,
  • СТЕМ образовање за одрживи развој: Пројекти који доприносе постизању 17 циљева одрживог развоја,
  • Дигиталне технологије у СТЕМ образовању: Пројекти о програмирању, дигиталном образовању, ИЦТ-у, великим подацима, вештачкој интелигенцији, виртуелној стварности итд.
  • Разноликост у СТЕМ настави: Пројекти који одражавају хетерогеност и различитост нашег друштва, нпр. наставне методе које укључују ученике са различитим нивоима учења или различитом културном позадином.)
  • СТЕАМ у образовању: Пројекти који комбинују природне науке са другим дисциплинама, нпр. науке, технологије, инжењерства или математике са уметношћу, музиком, спортом, историјом итд.
  • Експерименти са ниским трошковима у СТЕМ образовању: Пројекти који су јефтини за имплементацију.
Поред тога, наставници су могли предати своје пројекте и  у следеће две категорије:
  • Заједнички пројекти: Пројекти које су заједнички развили наставници од којих је најмање један учествовао на Европском фестивалу науке на сцени и
  • СТЕМ за наставнике у обуци: Пројекти који су развијени током иницијалне обуке наставника или наставничког стажа
Теме водиље су структуирале сајам.
Током три сајамска дана смењивале су се различите активности.
Први дан Фестивала протекао је на званичном отварању организатора и у припреми штандова којима су учесници фестивала своје пројекте и  експерименте представљали колегама из осталих  земаља.
 
Другог фестивалског дана сви  учесници су имали прилику да се упознају са представљеним пројектима, поделе искуства и размене идеје.  Организатори су припремили разноврстан програм предавања и радионица у којима је свако могао да активно да учествује у складу са својим интересовањима.
Следећи дан је био „ Дан отворених врата“. Фестивал  је привукао велико интересовање  како просветних радника, тако и осталих људи који се баве науком, ученика школа из Туркуа и њихових родитеља. који су имали прилику да  Поделили смо своје искуство и инспирисали се идејама колега
Последњег дана свечано је затворен Међународни фестивал „Наука на сцени 2024“ уз проглашење најуспешније реализованих пројеката.
У току трајања фестивала,  у  категорији „ Разноликост у СТЕМ настави“ представљен је  и пројекат „Баци светло на физику“ –  пројекат којим је представљено  пет различитих интегративних радионица које имају заједничку нит: развијање критичког мишљења уз решавање проблемских задатака кроз експерименте који повезују наше окружење и науку. Ученици ће моћи да разумеју законе физике на занимљив начин, кроз игру и коришћење једноставних и доступних материјала.
СВЕТЛО – светлост је енергија, боја светлости, кретање светлости, извор светлости, сенка. ЗВУК – акустика, вибрације, осцилације, вакуум, запремина, висина, боја, брзина. ОПТИКА – оптички инструменти, веза са светлом, рефлексија, огледала, сочива. СИЛА – интеракција, истезање, савијање, деформације, трење, отпор.
Представнице Србије  Весела Мачкић и Биљана Јокић свој пројекат су на самом фестивалу , колегама из целе Европе, представиле и интерактивном радионицом, те су многи од њих који су активно учествовали позитивно и највишим оценама оценили како саму радионицу, такои цео пројекат наших наставница.
 У овој категорији био је и  пројекат „Голубова генетика“ који је  креиран како би ученици могли да разумеју како различите комбинације гена (генотип) доводе до изражаја различитих особина (фенотипа) уз практичне активности. Голуб је генетски добро истражена врста, међутим наслеђивање особина голуба је морало бити поједностављено како би се прилагодило узрасту ученика и нивоу учења ученика (нпр. за напредне, као и за ученике са посебним образовним потребама). Ученици треба да закључе о наследној особини на основу комбинације гена. Затим треба да нацртају и обојају особине на голубу. Ученици ће од папирног модела направити слику голуба према добијеним генима.
Ово је пројекат који је био представљен у такмичарском делу фестивала, док су остали пројекти били део ревијалног дела.
У категорији „СТЕМ у образовању“ представљен је пројекат  Физика као бајка. Овај пројекат  је трилогија парадоксалних експеримената у хидростатици и прича о господину  Чудном који живи у шуми и пије чисту воду. Прича о чаши чисте воде и да је чудесна вода!Шта је боље од чаше чисте воде? Наравно, две чаше чисте воде. А шта је боље од две чаше чисте воде-три. И тако до краја света.
Господин Пецулиар, који још увек живи у шуми и пије чисту воду, а ученици су кроз низ експериманата са стерилно чистом водом  (Новчић који не тоне, Стакло без дна и Сито и цедило) са  принцезом  Физи,  требали  да провере да ли је истина. Ако није истина, онда је барем чудесно!
Магична јабука је пројекат  из групе „СТЕМ за најмлађе“, а бави се  проблемом како се јабука, као врста биљке понаша у експериментима у којима се симулирају природни процеси, које се  физичке промене дешавају  дејством хемијских реакција и да ли постоје узрочно-последичне везе које се могу уочити. Експерименти који су извођени током пројекта ( Шта се налази у јабуци, Да ли  јабука плива или тоне, Јабука вулкан, Семена која плешу и  Шта спречава да јабука постане смеђа)  подстичу ученике да уочавају законитости које постоје у остатку живог света. Осмишљен је тако да ученици разумеју животни циклус јабуке као биљке, како се плод јабуке понаша у контакту са одређеним супстанцама, шта се налази у јабуци, зашто јабука плива , због чега семенке  плешу  у води и најзанимљивији од свега био је експеримент „Вулкан јабуке” .
Циљ пројекта је и упознавање ученика са утицајем јабука на здравље, добробитима јабука, врстама јабука, начином конзумирања јабука и производа од јабуке, као и начином пласирања производа на тржиште.
У свим описаним пројектима  ученици су изводили задате експерименте, постављали хипотезе и доносили закључке и учили путем  открића. Ако знамо да су знања стечена на овај начин трајнија, а ученички рад продуктивнији, онда нам је јасно и зашто су баш ови пројекти ту где једу.
На самом фестивалу веома је битна и међусобна сарадња и повезивање наставника за неке будуће пројекте, па је слоган читавог скупа „Од наставника за наставнике“.  Поред тога што се професионално повезују, наставници склапају и нова познанства и пријатељства, размењују идеје и искуства и , на оваквим скуповима, нема препрека ни баријера- сви су једнаки и сви стреме ка истом циљу, а повезује их љубав према професији и СТЕМ-у.
Фестивал, такође,  представља платформу за наставнике која им омогућава да размене иновативне наставне концепте  и инспиративне идеје.
Поред радионица, које представљају интерактивно учење и практичну примену иновативних метода,  и сесија , на самом фестивалу организован је и форум где су се окупљени стручњаци осврнули на најновије трендове и изазове у савременом образовању.
Институт за модерно образовање и  Средња школа за информационе технологије – ИТХС  са задовољством су подржали ове изванредне наставнике, који су својим знањем и пројектима, одабраним на другом националном СонС фестивалу, представили начине на које се у Србији развија образовање и СТЕАМ начин рада .
Редакција Просветионика