Из наше учионице
 

 

Угледни час „Божић у Немачкој“

Корелација немачког језика и верске наставе

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

У време празника као што су Божић и почетак Нове године, сведоци смо да су свуда око нас бројни симболи и обележја која нас подсећају да је то време. А то време је онај период у години када и ми старији носталгично се присећамо неких давних, скромнијих празничних амбијената нашега детињства. Ново време и нови економски и маркетиншки замах донео је већи раскош свих тих празничних елемената, који код сваког од нас пробуде успомене, али и дете у нама. Некад се запитамо да ли сви ти симболи као што су божићна јелка, Деда Мраз, нови симболи попут Крцка Орашчића у војничком парадном руху, бројни поклони, лампиони и на стотине сијалица које бљеште заиста преносе поруку празника и како су баш они проистекли из библијског сведочанства о рађању сина Божијег на земљи. Таква размишљања су пробудила идеју код два наставника у ОШ „Доситеј Обрадовић“ у Врби, надомак Краљева.
Вероучитељ Милан Милутиновић из ове школе дао је предлог колегиници која је наставник немачког језика Валентини Илић, да заједнички размотре могућност представљања немачке божићне традиције у форми угледног часа. Познато је да сви глобални и јединствени симболи Божића и Нове године углавном потичу изворно из Немачке па је то био повод да се реализује корелацијски час немачког језика и верске наставе. Са ученицима петог разреда школе у Врби разрадили су тему и поставили матрицу за час. Желели су да ученици осете на који начин и деца у Немачкој учествују у пред божићно време па су осмислили и неколико радионица које ће то дочарати. Ученици су на часовима немачког језика припремили игроказе и немачке дечије рецитале који прате одређене обичајне форме у време када се ишчекује Божић.
Вероучитељ је имао задатак да све што ће бити представљено на часу правилно са ученицима презентује уз појашњења о смислу и верском значењу свих обреда и симбола. Двадесет шестог децембра реализовали су и извели свој угледни час и у времену једног часа успели су да обухвате и представе све оно што данас знамо као планетарни празнични декор. Пред присутним гостима на часу где је била и управа школе са психолошко – педагошком службом најпре су изложили концепт часа и појаснили историјско утемељење Божића код европских народа.

Причу о првим јасним божићним детаљима у Немачкој отпочели су са Мартином Лутером реформатором из XVI века. Он је први у оквиру нове цркве увео кризбан – божићну јелку као симбол новог светла и вечног живота. Пошто је адвент време од 4 недеље припрема пре Божића размотрили су значење адвентског венца са четири свеће. Четири ученице су рециталом на немачком представиле значење те четири свеће као веру, љубав, радост и наду и свака је упалила свећу на изложеном адвентском венцу.
 Како се Свети Никола  прославља пре Божића презентовали су генезу развоја мита о Ст. Николауса као весника који најављује празник даривањем добре деце. Сагледали су и причу о развојном путу мита о Деда Мразу од првих протестантских приказа до последњих комерцијалних, данас познатих Кока-колиних менаџера. Прича о Крампусу који је у Немачкој добро познат негативни лик – демон у пратњи са Светим Николом је ученицима била занимљива па су кроз игроказ на немачком представили костимираног Ст. Николауса и Крампуса.
Сви немачки божићни сувенири продају се на божићним базарима у великим градовима. Они сви било да је то божићна пирамида, свећњак у облику лука или анђео и рудар као свећњак имају своје порекло у граду Ерзгебиргену у области Саксонија. Детањније су представили причу о крцкалици за орахе у облику војника која је данас све популарнији симбол Божића у свету.
Како се приближава Бадње вече у Немакој је обавезан приказ у свим домовима јаслица које прдстављају сцену Христовог рођења, крипен. Две ученице су на немачком језику представиле фигуре крипена и актере ове сцене сложиле пред присутним гостима и ђацима. Традиционална немачка божићна јела као што је пуњена гуска, кнедле и  бројне посластице били су део још једне презентације. Најпознатији божићни колач из Немачке „штолен“ су представили, а потом и изрезали прави штолен и послужили све на часу.
Завршни део часа био је предвиђен за рад у четри групе где су ученици имали задатак у којем обавезно у Немачкој учествују и деца припремајући се за Божић. Две групе су декорисале слаткишима и бомбонама кућице од медењака из Гримових немачких бајки „Ивица и Марица“ и „Црвенкапа“, трећа група имала је задатак да на хамеру где је приказан свечани сто изрежу и залепе само немачка традиционална божићна јела и посластице. На другим папирима имали су представљена позната традиционална божићна јела из целог света где су морали да пронађу и изрежу само немачка. Четврта група је украшавала немачке типичне божићне кексове. У ове активности укључили су се и присутни гости на часу. У таквој празничној атмосфери на крају су сви учествовали у квизу који је био на адвентском календару. Од понуђена 24. броја на кутијицама бирао је свако од ученика одређени број, а потом је и добио питање везано за тему часа. На тачан одговор свако је добио заслужен слаткиш.
Ученицима петог разреда ово је био несвакидашњи начин да кроз забаву и игру уче речи и термине немачког језика, али да уједно и упознају културу и традицију других народа. Вероучитељ је искористио прилику да им систематизује нова сазнања о иностраним симболима Божића апелујући да они не треба да потисну наше српске вековне и изворне симболе овог празника.
Заједничким сумирањем часа са директором школе, педагогом и гостима сви су се усагласили да је час у потпуности испунио свој циљ, а да је тако обиман садржај могуће да се реализује у времену од 50 минута. Надамо се да ће ово бити добар пример и мотив другима да се упусте у сличне подухвате са ученицима и верујемо да ће им то бити добар и забаван изазов.

                                                                                                                                        
Вероучитељ Милан Милутиновић
Наставник немачког језика Валентина Илић