2/2022 Iz naše učionice

Primena joge u radu sa decom

„Joga je za mene osećaj i prilika za opuštanje i pomaže da zavirite u svoj um i da pronađete pozitivno u svom životu. Pomogla mi je da smanjim stres . Dala mi je priliku da se otvorim i preporučio bih i drugim mladim ljudima, a to je prilika i za upoznavanje novih prijatelja. To bi trebalo biti obavezno u svim školama.“
Danijela Đokić, rođena je 6.8.1975. u Kragujevcu. Profesor je biologije i osamnaest godina radi sa decom. Danijela je član Joga saveza Srbije i međunarodni instruktor joge. Vodi školu joge u Kragujevcu „Joy joga“.
Pisanje ovog rada proizašlo je iz potrebe da svoj petnaestogodišnji rad sa decom upotpunim  novim pristupom, jogom. Ovaj rad će biti  kratak osvrt koji ukazuje na potrebe modernog društva i dece za jogom. Nastao je kao moja lična  potreba da ukažem na blagotvornost praktikovanja joge u periodu  odrastanja i sazrevanja.
Prema mnogim istraživanjima globalizacija decu i mlade širom sveta izlaže novim standardima. Od njih se očekuju uglavnom dobri rezultati. Izloženost novim očekivanjima i zahtevima  stvara stres u životu mladih ljudi, posebno u vezi sa ocenjivanjem njihove uspešnosti.
Loše mentalno blagostanje može biti povezano sa stresom kojim se ne upravlja. Loša iskustva iz detinjstva su široko rasprostranjena i rezultiraju mladim ljudima koji imaju stresan život. Stres ima mnogo manifestacija, a suočavanje sa njim može dovesti do rizičnih ponašanja povezanih sa zdravljem.
Zatim, tu su i smanjene funkcionalne sposobnosti zbog mentalnih problema kao što su anksioznost, depresija i poremećaji u ponašanju.  Psihološki se izazovi pojačavaju oko puberteta, zbog psiholoških i bioloških promena.
Deca takođe pate od maltretiranja (školskog i internetskog), problema u ponašanju, problema sa pažnjom i samoregulacije kao što su ADHD i poremećaj pažnje (ADD), poremećaja spavanja, gojaznosti, zavisnosti od računara, zloupotrebe droga i nedostatka školovanja. Danas se  prosto očekuje da mladi ljudi budu često na mreži .
Deci su potrebna i druga umeća, osim čitanja, pisanja i matematike, da bi se ostvarila u današnjem svetu. Bez odbacivanja kritičnih osnova za obrazovanje, sada moramo uključiti i intuitivnost, razmišljanje izvan okvira i saosećanje jednih s drugima. Dobre strane joge su da deca od malih nogu se uče:
  • poboljšanju akademskih veština;
  • kako da smanje stres;
  • zdravom načinu života;
  • kako da izraze sebe;
  • razvijanju samodiscipline i samopouzdanja;
  • sposobnosti u komunikaciji;
  • razvijanju osećanja ljubavi i saosećanja;
  • poštovanju drugih;
  • razvijaju fizičku snagu;
  • poboljšaju  stabilnost, fleksibilnost, koordinaciju i svesnost o telu;
  • sposobnost koncentracije i relaksacije;
  • imaju bolje držanje;
  • bolje spavaju.
Trenutno je joga dostupna privatno, a ne javno. Nakon odgovarajuće osmišljenih i procenjenih intervencija, javno pružanje joge moglo bi se integrisati u školski program što je moja velika želja i radim na tome. Međutim, dok se moje želje ne ostvare možemo je uvesti kada utvrdimo da je deci potrebno opuštanje i oporavak od rada tokom časa.
Često na početku ima puno kikota i šala, međutim posle nekoliko vežbi opuštanja deci se sa lakoćom vraća fokus i koncentracija.
Ukoliko nekada odlučimo da ceo čas posvetimo jogi važno je sledeće:
  • okruženje – koje može biti posebna lokacija ili „prostor“ . Može se izvoditi  napolju ili u učionici. Bitno je da bude čisto i provetreno  i da im podloga bude prostirka;
  • atmosfera – ne treba paliti sveće ni tamijan radi izbegavanja požara ili izazivanja alergijskih reakcija;
  • čas teče bez osuđivanja, nadmetanja i sa saosećanjem;
  • decu treba podsetiti da osećaju svoje telo tokom uključivanja smirivanja uma, držanja tela i disanja, opuštanja i vremena prilagođavanja kako bi se um i telo vratili u normalne aktivnosti.

Za decu , ove sesije joga časa  se mogu opisati kao:
  • zagrevanje
  • disanje
  • držanje tela u položaju
  • opuštanje
  • buđenje koje decu vraća u trenutak.
Dužina časa joge zavisi od raspona pažnje i razvojne starosti učenika.
Čas  se može započeti sedeći prekrštenih  nogu na podu ili sedeći na stolici. Neki  predmeti mogu se koristiti da simbolizuju posebno vreme za opuštanje. To može biti joga prostirka, jastuk koji se koristi isključivo za jogu i opuštanje, posebna odeća, pokrivač. Deca mogu da  zatvaraju oči samo ako osećaju utehu kada to čine . Joga nije takmičarska  i ne bi trebalo da boli. Decu, naročito ako su naviknuta na takmičenje i sport, treba podsetiti da se ne porede sa drugom decom. Faza mentalnog smirivanja  se bazira na tome da se ostavljaju brige iza sebe. Za mlađu decu na konkretnijem operativnom nivou,  briga se može napisati, zatim pocepati ili okačiti o drvo. Suština  je da se ono što dete najviše zabrinjava dovede u svest i izbaci iz njegovog uma. (Laura Santangelo,  2009).

Nekoliko primera vežbi

Disanje
Disanje ili pranajama je najvažniji deo joge u vezi sa upravljanjem stresom i opuštanjem.

Uđaji (okeanski) dah
  • otvorite usta i iz zadnjeg dela grla izdahnite grleni zvuk koji zvuči slično grgljanju ili mekom motoru i zvuči poput okeana, podseća na zvuk školjke na uhu;
  • nakon vežbanja nekoliko puta, pokušajte sa zatvorenim ustima;
  • vežbajte Uđaji dah zatvorenih usta dok se ne oseti prijatnost.
Medvedi za disanje
Medvedi za disanje je jedna od vežbi  kada deca na trbuh stave medvedića ili drugu plišanu igračku. Tada najbolje razumeju način disanja posmatrajući pomeranje plišane igračke.
Ukaže im se na to da pokušaju da  igračku na stomaku dahom pomeraju gore-dole. Udišu i izdišu kao i obično.
Lestvice za disanje
Za ovu vežbu je potrebno najmanje troje dece i jedna odrasla osoba.  Odrasla osoba, treba pažljivo  da nadgleda vežbu kako bi bili sigurni da svi zauzimaju pravi položaj.
  • prvo dete treba da legne na leđa ispruženih nogu i ruku uz bokove;
  • sledeće dete legne na leđa orijentisano tako da može nežno da stavi glavu na stomak prvog deteta;
  • ostala deca bi se tada trebala pridružiti „lestvici“ na isti način;
  • deci  se ukaže na to da primete da li cela lestvica može da diše zajedno.
Dah vibracije kolibarske pčele
  • uputite decu da u grlu ispuštaju brujanje;
  • kad čuju brujanje, naložite im da zatvore oči;
  • nežno stavljajući prste u uši, zamolite ih da zatvore uši;
  • nežno zatvorite spoljne zvukove. Nežno eksperimentišite kako biste pronašli pravi zatvarač uha;
  • isprobajte različite tonove brujanja da biste videli koji im se sviđa;
  • zapamtite: dajte uputstva pre nego što se zatvore oči i uši;
  • isprobajte runde ovog zabavnog senzornog daha sa raznim niskim i visokim tonovima;
  • deca treba da podele svoja iskustva.
Vežbe opuštanja
Balonska meditacija
  • sedi se uspravno, prekrštenih nogu i ruku u krilu;
  • zatim ih spojite palčevima i kažiprstima kako bi napravili krug;
  • treba da im se kaže : zamislite da dižete u vazduh balon, a on postaje veći svaki put kada izdahnete;
  • kada je balon dovoljno velik, stavite sve svoje zauzete misli u njega;
  • zavežite čvor u balonu i duvajte ga visoko u vazduh;
  • posle nekoliko minuta recite deci da mogu da otvore oči;
  • zamolite ih da podele svoja iskustva;
  • koje misli su stavili u svoj balon;
  • koje je boje bio balon;
  • koliko je visoko leteo kada su ga oduvali?
  • da li im je vežba bila laka ili teška ?
Meditacija nežnim vetrom
  • sednite tiho u ugodan položaj i zamislite lagani povetarac;
  • donesite odluku da vaše misli prođu kroz vas poput laganog povetarca;
  • osvestite sve svoje misli;
  • sa udahom potvrdite svaku misao koja vam padne na pamet, sa izdahom pustite je;
  • stavite prst pod nos kako biste osetili kako vam dah ulazi i izlazi;
  • fokusirajte se na dah svaki put kada vaš um želi da prati neku misao;
  • otpustite sve misli, jednu po jednu;
  • prihvatite sebe u procesu.
Meditacija cvećem 
 Ova vežba koristi jednostavan cvet za buđenje i fokusiranje čula. Svakom detetu damo po jedan cvet. Može se raditi i u školskom dvorištu gde oni mogu da uberu neki cvet, travku, list…
  • sedimo uspravno ,prekrštenih nogu;
  • ispitujemo svoj cvet;
  • kako izgleda?
  • kako miriše?
  • kako se osećamo?
  • zamišljamo da stavljamo cvet ispred sebe na pod;
  • zatvaramo oči, nežno dišemo i pokušavamo da unesemo cvet u svoj um;
  • možete li da vidite boje?
  • možete li se setiti mirisa?
  • možete li opisati trenutni osećaj?
  • pauza od nekoliko minuta;
  • otvaramo oči;
  • razgovor o utiscima.
Sat
Gledanje sata pomaže  deci da se usredsrede.
  • sedimo uspravno prekrštenih nogu;
  • zamišljamo da na licu imamo naslikan sat;
  • gledamo prema gore koliko god možemo;
  • usredsredimo se na tačku na sredini čela gde bi bilo dvanaest na satu;
  • držimo ovu poziciju brojeći pet;
  • sada pomerimo oči u jedan položaj na brojčaniku sata (npr. tri)
  • zastanimo na trenutak;
  • pomerimo oči u dva položaja i tako dalje dok se ne vratimo u dvanaest;
  • ponovimo vežbu u smeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu.
Šetanje

Jednostavan način za uvođenje svesne akcije u svakodnevni život je koncentracija na postojanje hodanja.

  • polako hodajte po učionici (može i u školskom dvorištu, bilo gde);
  • usmerite pažnju na noge ;
  • osvestite  stavljanje stopala na pod;
  • posmatrajte kakav je osećaj kada noga uspostavi kontakt sa zemljom;
  • kako se kreće teg kada ga  pustimo sa visine?
  • kako se ponovo podiže sa zemlje?
  • osvestite samo čin hodanja;
  • posmatrajte svaki korak;
  • razgovor o osećaju.

 

Pravilno držanje tela
 Dobro držanje je veoma važno za meditaciju. Ohrabrite decu da sede i hodaju uspravno. Ova držanja stvaraju osećaj moći i omogućavaju dublje disanje.
  • sedite prekrštenih nogu sa rukama u krilu;
  • zamislite da je vaša kičma stablo cveta, koji uzima vodu iz zemlje;
  • voda teče bolje prema pravom stablu nego savijenom, isto se odnosi i na kičmu;
  • sedite uspravno i pratite kako udišete i izdišete;
  • posle jednog do pet minuta, neka deca ponovo otvore oči.

 

Sedenje i brojanje
Ova vežba će deci pomoći da nauče da se odvoje od ometanja.
  • sedite uspravno, prekrštenih nogu i ruku u krilu;
  • zatim ih spojite palčevima i kažiprstima kako bi napravili krug;
  • zatvorite oči i lagano dišite (pauza);
  • slušajte zvukove oko sebe (pauza);
  • odvojite se od zvukova i počnite polako brojati od jedan do deset;
  • svaki put kad vam padne na pamet druga misao, prestanite da brojite i započnite ponovo od jedne;
  • ako uspete da izbrojite do deset, koristite isti metod da biste ponovo odbrojali do jedan;
  • posle jednog do pet minuta, neka deca ponovo otvore oči.
Asane
Simbolika položaja tela je jako bitna na časovima joge  za decu. Tada se uspostavlja ravnoteža u psihičkom, telesnom i umnom potencijalu. Metaforički nazivi asana po životinjama i biljkama ukazuju na prisutnost harmonije u prirodi.

 

 
Pas
Deca vole pse. Psi takođe znaju kako da se istegnu kako bi napunili energiju. Deca treba  da se istegnu kao pas kad se isteže. Prvo treba da se oslone na kolena. Recite im da rašire prste ruku i saviju nožne prste o zemlju. Dok udišu, trebalo bi da podignu svoja tela i gurnu sedelni deo u vazduh. Stopala bi im sada trebala biti ravna na podu i trebali bi gledati pupak, a zatim istegnuti kičmu što je više moguće i pustiti da glave vise nisko. Zatim  lagano da udahnu i da zastanu na trenutak. Vratite u prvobitni položaj. Ponovite vežbu još dva puta.
Drvo
 Drvo unapređuje ravnotežu. Mlađa deca će možda trebati da pogledaju slike i pokušaju da njihova tela izgledaju kao poza na slikama, starije možemo voditi.
  • stanite uspravno i ravnotežu prebacite na levo stopalo;
  • zatvorite oči i zamislite da iz stopala izlazi korenje koje vas povezuje sa zemljom (nekoliko trenutaka);
  • otvorite oči, fokusirajte pogled na jednu tačku metar ipo ispred vas;
  • podignite desnu nogu i pronađite ravnotežu;
  • desno stopalo potom stavite na butinu ili list;
  • sa udahom podignite ruke na gore, zadržite dah (nekoliko trenutaka);
  • sa izdahom lagano spustate ruke, a zatim i desno stopalo;
  • sve ovo ponoviti desnim stopalom.
 

 

Poza mačke
  • počnite na rukama i kolenima;
  • sagnite glavu prema dole, bradom prema grudima (devojčica ispod);
  • izdahnite u toj pozi;
  • sa udahom leđa zaokružite u obliku kupole na način na koji se mačka proteže (devojčica iznad);
  • sve ovo ponovite nekoliko puta.
Kobra
  • lezite na stomak sklopljenih nogu;
  • položite ruke ravno na pod pored grudi i pogledajte dole;
  • rukama pogurajte dok se gornji delovi tela ne odlepe od tla i dok vam ruke ne budu ravne;
  • dok se deca uspravljaju, recite im da „šuškaju“ poput zmije dok se osvrću;
  • spustite se;
  • ponovimo pokret još dva puta.

 

Danijela Đokić,
profesor biologije