2/2022 Из наше учионице

Примена јоге у раду са децом

„Јога је за мене осећај и прилика за опуштање и помаже да завирите у свој ум и да пронађете позитивно у свом животу. Помогла ми је да смањим стрес . Дала ми је прилику да се отворим и препоручио бих и другим младим људима, а то је прилика и за упознавање нових пријатеља. То би требало бити обавезно у свим школама.“
Данијела Ђокић, рођена је 6.8.1975. у Крагујевцу. Професор је биологије и осамнаест година ради са децом. Данијела је члан Јога савеза Србије и међународни инструктор јоге. Води школу јоге у Крагујевцу „Joy joga“.
Писање овог рада произашло је из потребе да свој петнаестогодишњи рад са децом употпуним  новим приступом, јогом. Овај рад ће бити  кратак осврт који указује на потребе модерног друштва и деце за јогом. Настао је као моја лична  потреба да укажем на благотворност практиковања јоге у периоду  одрастања и сазревања.
Према многим истраживањима глобализација децу и младе широм света излаже новим стандардима. Од њих се очекују углавном добри резултати. Изложеност новим очекивањима и захтевима  ствaра стрес у животу младих људи, посебно у вези сa оцењивањем њихове успешности.
Лоше ментално благостање може бити повезано са стресом којим се не управља. Лоша искуства из детињства су широко распрострањена и резултирају младим људима који имају стресан живот. Стрес има много манифестација, а суочавање сa њим може довести до ризичних понашања повезаних са здрављем.
Затим, ту су и смањене функционалне способности због менталних проблема као што су анксиозност, депресија и поремећаји у понашању.  Психолошки се изазови појачавају око пубертета, због психолошких и биолошких промена.
Деца такође пате од малтретирања (школског и интернетског), проблема у понашању, проблема сa пажњом и саморегулације као што су АДХД и поремећај пажње (АДД), поремећаја спавања, гојазности, зависности од рачунара, злоупотребе дрога и недостатка школовања. Данас се  просто очекује да млади људи буду често на мрежи .
Деци су потребна и друга умећа, осим читања, писања и математике, да би се остварила у данашњем свету. Без одбацивања критичних основа за образовање, сада морамо укључити и интуитивност, размишљање изван оквира и саосећање једних с другима. Добре стране јоге су да деца од малих ногу се уче:
  • побољшању академских вештина;
  • како да смање стрес;
  • здравом начину живота;
  • како да изразе себе;
  • развијању самодисциплине и самопоуздања;
  • способности у комуникацији;
  • развијању осећања љубави и саосећања;
  • поштовању других;
  • развијају физичку снагу;
  • побољшају  стабилност, флексибилност, координацију и свесност о телу;
  • способност концентрације и релаксације;
  • имају боље држање;
  • боље спавају.
Тренутно је јога доступна приватно, а не јавно. Након одговарајуће осмишљених и процењених интервенција, јавно пружање јоге могло би се интегрисати у школски програм што је моја велика жеља и радим на томе. Међутим, док се моје жеље не остваре можемо је увести када утврдимо да је деци потребно опуштање и опоравак од рада током часа.
Често на почетку има пуно кикота и шала, међутим после неколико вежби опуштања деци се са лакоћом враћа фокус и концентрација.
Уколико некада одлучимо да цео час посветимо јоги важно је следеће:
  • окружење – које може бити посебна локација или „простор“ . Може се изводити  напољу или у учионици. Битно је да буде чисто и проветрено  и да им подлога буде простирка;
  • атмосфера – не треба палити свеће ни тамијан ради избегавања пожара или изазивања алергијских реакција;
  • час тече без осуђивања, надметања и са саосећањем;
  • децу треба подсетити да осећају своје тело током укључивања смиривања ума, држања тела и дисања, опуштања и времена прилагођавања како би се ум и тело вратили у нормалне активности.

За децу , ове сесије јога часа  се могу описати као:
  • загревање
  • дисање
  • држање тела у положају
  • опуштање
  • буђење које децу враћа у тренутак.
Дужина часа јоге зависи од распона пажње и развојне старости ученика.
Час  се може започети седећи прекрштених  ногу на поду или седећи на столици. Неки  предмети могу се користити да симболизују посебно време за опуштање. То може бити јога простирка, јастук који се користи искључиво за јогу и опуштање, посебна одећа, покривач. Деца могу да  затварају очи само ако осећају утеху када то чине . Јога није такмичарска  и не би требало да боли. Децу, нарочито ако су навикнута на такмичење и спорт, треба подсетити да се не пореде са другом децом. Фаза менталног смиривања  се базира на томе да се остављају бриге иза себе. За млађу децу на конкретнијем оперативном нивоу,  брига се може написати, затим поцепати или окачити о дрво. Суштина  је да се оно што дете највише забрињава доведе у свест и избаци из његовог ума. (Лаура Сантангело,  2009).

Неколико примера вежби

Дисање
Дисање или пранајама је најважнији део јоге у вези са управљањем стресом и опуштањем.

Уђаји (океански) дах
  • отворите уста и из задњег дела грла издахните грлени звук који звучи слично гргљању или меком мотору и звучи попут океана, подсећа на звук шкољке на уху;
  • након вежбања неколико пута, покушајте са затвореним устима;
  • вежбајте Уђаји дах затворених уста док се не осети пријатност.
Медведи за дисање
Медведи за дисање је једна од вежби  када деца на трбух ставе медведића или другу плишану играчку. Тада најбоље разумеју начин дисања посматрајући померање плишане играчке.
Укаже им се на то да покушају да  играчку на стомаку дахом померају горе-доле. Удишу и издишу као и обично.
Лествице за дисање
За ову вежбу је потребно најмање троје деце и једна одрасла особа.  Одрасла особа, треба пажљиво  да надгледа вежбу како би били сигурни да сви заузимају прави положај.
  • прво дете треба да легне на леђа испружених ногу и руку уз бокове;
  • следеће дете легне на леђа оријентисано тако да може нежно да стави главу на стомак првог детета;
  • остала деца би се тада требала придружити „лествици“ на исти начин;
  • деци  се укаже на то да примете да ли цела лествица може да дише заједно.
Дах вибрације колибарске пчеле
  • упутите децу да у грлу испуштају брујање;
  • кад чују брујање, наложите им да затворе очи;
  • нежно стављајући прсте у уши, замолите их да затворе уши;
  • нежно затворите спољне звукове. Нежно експериментишите како бисте пронашли прави затварач уха;
  • испробајте различите тонове брујања да бисте видели који им се свиђа;
  • запамтите: дајте упутства пре него што се затворе очи и уши;
  • испробајте рунде овог забавног сензорног даха са разним ниским и високим тоновима;
  • деца треба да поделе своја искуства.
Вежбе опуштања
Балонска медитација
  • седи се усправно, прекрштених ногу и руку у крилу;
  • затим их спојите палчевима и кажипрстима како би направили круг;
  • треба да им се каже : замислите да дижете у ваздух балон, а он постаје већи сваки пут када издахнете;
  • када је балон довољно велик, ставите све своје заузете мисли у њега;
  • завежите чвор у балону и дувајте га високо у ваздух;
  • после неколико минута реците деци да могу да отворе очи;
  • замолите их да поделе своја искуства;
  • које мисли су ставили у свој балон;
  • које је боје био балон;
  • колико је високо летео када су га одували?
  • да ли им је вежба била лака или тешка ?
Медитација нежним ветром
  • седните тихо у угодан положај и замислите лагани поветарац;
  • донесите одлуку да ваше мисли прођу кроз вас попут лаганог поветарца;
  • освестите све своје мисли;
  • са удахом потврдите сваку мисао која вам падне на памет, са издахом пустите је;
  • ставите прст под нос како бисте осетили како вам дах улази и излази;
  • фокусирајте се на дах сваки пут када ваш ум жели да прати неку мисао;
  • отпустите све мисли, једну по једну;
  • прихватите себе у процесу.
Медитација цвећем 
 Ова вежба користи једноставан цвет за буђење и фокусирање чула. Сваком детету дамо по један цвет. Може се радити и у школском дворишту где они могу да уберу неки цвет, травку, лист…
  • седимо усправно ,прекрштених ногу;
  • испитујемо свој цвет;
  • како изгледа?
  • како мирише?
  • како се осећамо?
  • замишљамо да стављамо цвет испред себе на под;
  • затварамо очи, нежно дишемо и покушавамо да унесемо цвет у свој ум;
  • можете ли да видите боје?
  • можете ли се сетити мириса?
  • можете ли описати тренутни осећај?
  • пауза од неколико минута;
  • отварамо очи;
  • разговор о утисцима.
Сат
Гледање сата помаже  деци да се усредсреде.
  • седимо усправно прекрштених ногу;
  • замишљамо да на лицу имамо насликан сат;
  • гледамо према горе колико год можемо;
  • усредсредимо се на тачку на средини чела где би било дванаест на сату;
  • држимо ову позицију бројећи пет;
  • сада померимо очи у један положај на бројчанику сата (нпр. три)
  • застанимо на тренутак;
  • померимо очи у два положаја и тако даље док се не вратимо у дванаест;
  • поновимо вежбу у смеру супротном од кретања казаљке на сату.
Шетање

Једноставан начин за увођење свесне акције у свакодневни живот је концентрација на постојање ходања.

  • полако ходајте по учионици (може и у школском дворишту, било где);
  • усмерите пажњу на ноге ;
  • освестите  стављање стопала на под;
  • посматрајте какав је осећај када нога успостави контакт са земљом;
  • како се креће тег када га  пустимо са висине?
  • како се поново подиже са земље?
  • освестите само чин ходања;
  • посматрајте сваки корак;
  • разговор о осећају.

 

Правилно држање тела
 Добро држање је веома важно за медитацију. Охрабрите децу да седе и ходају усправно. Ова држања стварају осећај моћи и омогућавају дубље дисање.
  • седите прекрштених ногу са рукама у крилу;
  • замислите да је ваша кичма стабло цвета, који узима воду из земље;
  • вода тече боље према правом стаблу него савијеном, исто се односи и на кичму;
  • седите усправно и пратите како удишете и издишете;
  • после једног до пет минута, нека деца поново отворе очи.

 

Седење и бројање
Ова вежба ће деци помоћи да науче да се одвоје од ометања.
  • седите усправно, прекрштених ногу и руку у крилу;
  • затим их спојите палчевима и кажипрстима како би направили круг;
  • затворите очи и лагано дишите (пауза);
  • слушајте звукове око себе (пауза);
  • одвојите се од звукова и почните полако бројати од један до десет;
  • сваки пут кад вам падне на памет друга мисао, престаните да бројите и започните поново од једне;
  • ако успете да избројите до десет, користите исти метод да бисте поново одбројали до један;
  • после једног до пет минута, нека деца поново отворе очи.
Асане
Симболика положаја тела је јако битна на часовима јоге  за децу. Тада се успоставља равнотежа у психичком, телесном и умном потенцијалу. Метафорички називи асана по животињама и биљкама указују на присутност хармоније у природи.

 

 
Пас
Деца воле псе. Пси такође знају како да се истегну како би напунили енергију. Деца треба  да се истегну као пас кад се истеже. Прво треба да се ослоне на колена. Реците им да рашире прсте руку и савију ножне прсте о земљу. Док удишу, требало би да подигну своја тела и гурну седелни део у ваздух. Стопала би им сада требала бити равна на поду и требали би гледати пупак, а затим истегнути кичму што је више могуће и пустити да главе висе ниско. Затим  лагано да удахну и да застану на тренутак. Вратите у првобитни положај. Поновите вежбу још два пута.
Дрво
 Дрво унапређује равнотежу. Млађа деца ће можда требати да погледају слике и покушају да њихова тела изгледају као поза на сликама, старије можемо водити.
  • станите усправно и равнотежу пребаците на лево стопало;
  • затворите очи и замислите да из стопала излази корење које вас повезује са земљом (неколико тренутака);
  • отворите очи, фокусирајте поглед на једну тачку метар ипо испред вас;
  • подигните десну ногу и пронађите равнотежу;
  • десно стопало потом ставите на бутину или лист;
  • са удахом подигните руке на горе, задржите дах (неколико тренутака);
  • са издахом лагано спустате руке, а затим и десно стопало;
  • све ово поновити десним стопалом.
 

 

Поза мачке
  • почните на рукама и коленима;
  • сагните главу према доле, брадом према грудима (девојчица испод);
  • издахните у тој пози;
  • са удахом леђа заокружите у облику куполе на начин на који се мачка протеже (девојчица изнад);
  • све ово поновите неколико пута.
Кобра
  • лезите на стомак склопљених ногу;
  • положите руке равно на под поред груди и погледајте доле;
  • рукама погурајте док се горњи делови тела не одлепе од тла и док вам руке не буду равне;
  • док се деца усправљају, реците им да „шушкају“ попут змије док се осврћу;
  • спустите се;
  • поновимо покрет још два пута.

 

Данијела Ђокић,
професор биологије