Из наше учионице

Школски климатски изазов

Иновација у учењу, дигитализација, онлајн учење, учење на даљину, имплементација дигиталних уређаја у наставу, дигитални свет… Не, није ово попис неких насумице одабраних, новонаучених појмова. Све ово је донекле обележило школску годину иза нас – школску годину у којој су неретко интернет и дигитални уређаји играли веома важну улогу у самом процесу наставе и учења. Иако смо неке од ових модерних приступа били принуђени да користимо, ипак се нашао и један пројекат у коме смо заједно са својим ученицима, пронашле могућност и да креативно употребимо нове интернет технологије, али и да спроведемо пројектну наставу, којој сви тежимо.

Пријавили смо се за учешће у такмичењу „Школски климатски изазов”, који је ове године за тему имао „Град и климатске промене”. Посебно нас је привукао слоган ове целокупне организације „Да нам клима штима”. Кратак, у стиху, а опет тако реалан и освешћујући слоган, поготово за некога ко живи и ради у једној од најнасељенијих београдских општина. Вождовац – са једне стране насеље са пространим парковима, дрворедима, уређеном шумом, шеталиштима, а са друге стране насеље које се често издваја по загађености ваздуха.
Упознали смо се са пропозицијама такмичења, одабрали тим и детаљно разрадили све фазе припреме за такмичење, овладали свим елементима програмирања и рада са електро-компонентама, које смо у том моменту имали на располагању. И последње, али не и најмање битно, одабрали смо име тима које ће веродостојно представљати нашу емоцију поводом свега што следи у овом предтакмичарском процесу – „Весели малишани.”
На прво наше окупљање ученици су дошли у јако добром расположењу, ведри, спремни за рад и срећни, јер су управо они добили прилику да представљају своју школу у овом пројекту.
На почетку смо разговарали о највећим проблемима са којима се сусрећемо у граду (загађење ваздуха, саобраћај, премало зелених површина и отпад) и како бисмо могли учинити живот у граду бољим и чистијим. Ученици су већ били упознати са овом темом и проблемима јер су 22. априла, са својим другарима, учествовали у школском пројекту на тему „Дан планете Земље”. Свако од њих је изнео своја идејна решења која би могла да утичу на очување животне средине.
Након тога, упознале смо их са правилима
овогодишњег „Школског климатског изазова” и временским роком.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Наш први задатак је био да одаберемо проблем који желимо да решимо. Сложили смо се да је то загађење ваздуха, јер је он најбитнији за живот свих живих бића.

Заједничким договором дошли смо на идеју да направимо Еко зелени кров на врху наше школе. Одабрали смо ко ће у нашем тиму бити истраживач, ко ће скицирати макету, а ко ће на самом крају све то презентовати.
После три дана, састали смо се поново са већ осмишљеним идејама. Циљ је био следећи: Прво ћемо засадити што више зеленила које би нам смањило загађеност ваздуха и филтрирало штетне гасове. Један део крова издвојићемо за башту у којој би се нашло поврће, воће, цвеће. Како бисмо искористили чисту енергију, користићемо ветрењаче и снагу ветра за осветљење у згради и око ње, као и соларне бојлере за грејање воде у школи. За прехрану биљака користићемо компост у који ћемо одлагати зелени отпад (отпаци воћа, поврћа коју деца једу на ужини). Ученици старијих разреда, који такође учествују у овом пројекту, програмираће аутоматски компост који ће служити за регулацију компоста.
Последњи сусрет служио нам је за сумирање свих осмишљених идеја и попуњавање радних папира које смо слали на преглед.

Успеле смо да за неколико дана заједничког дружења и учења интуитивно наведемо децу да употребе своја знања и вештине који су учили или ће тек учити из предмета као што су Српски језик, Грађанско васпитање, Свет око нас, Екологија, Географија, Техника и технологија, Информатика, Физика, Ликовна култура…

Поред свега тога, на кратко смо побегли од учења чињеница, од „бубања” напамет, од учења ради оцене. Учили смо и да као појединац и као група еколошки освешћених лица, можемо доста допринети својој околини и здравијој будућности. Кажу да се све може када се вредне руке сложе. У овај рад унели смо и велику дозу посвећености и истрајности, која се, очекивано и исплатила. Идејно решење „Веселих малишана” било је једно од одабраних за наредни круг такмичења.

Наш Еко зелени кров нас је научио како да решимо проблем, да развијамо и употребимо критичко мишљење, предузетничке вештине, креативност, емпатију.

Усмерио је нашу пажњу да тимским радом искажемо интересовање за проблеме локалне заједнице и околине и да из наше позиције пробамо да их решимо.
Како смо пут од идеје до реализације успешно започели, надамо се да ће овај наш пример, идеја водиља, подстаћи још веселих ученика, малишана који воле екологију, да размисле како и шта они својим идејама и поступцима могу допринети ДА НАМ КЛИМА ШТИМА – свима!

Милена Савић, мастер учитељ
Дијана Обрадовић, професор разредне наставе

О ауторкама текста

 

Дијана Обрадовић, професор разредне наставе по образовању, учитељица по осећају. Бројим године стажа управо онолико колико моји садашњи ђаци имају старосних година. То су ђаци које поносно испраћам на нови степеник образовања, док се весело осмехујем на успомене које смо заједно створили током претходне четири године. Радујем се сваком образовном изазову који се пред мене постави и трудим се да подучавам, не из књига, већ из срца.

 

Зовем се Милена Савић, рођена сам 12. јуна 1991. год. у Пожаревцу где сам завршила основну школу и гимназију. Основне и мастер студије завршила сам на Учитељском факултету у Београду и 2016. године и стекла звање мастер учитељ. Од 2015. године радим у основним школама на месту учитеља у продуженом боравку са повременим радом и у разредној настави.
У раду са децом сам максимално посвећена и трудим се да будем што креативнија и маштовитија како бих деци на што занимљивији начин пренела знање. Комуникативна сам и дружељубива и уз љубав и топлину својих колега свакодневно напредујем у свом послу.
Редовно посећујем семинаре и обуке са циљем стручног усавршавања. Стечена знања користим у свом раду.