Iz naše učionice

Strip kao podsticaj u nastavi

Strip je priča u slikama praćena dijalogom i objašnjenjima. U novije vreme smatra se „devetom umetnošću” kao prelaz između slikarstva i filma. Često ga nastavnici koriste u nastavi kao sredstvo za sticanje znanja. Savršenstvo u radu sa decom predstavlja nastavnik – crtač stripa.

Miomir Dejanović crta stripove, ilustracije i primenjuje ih kao nastavna sredstva. Dobitnik je priznanja za razvoj i popularizaciju balkanskog stripa 2017, 2018, 2019. i 2020. godine. Proglašen je za jednog od najboljih edukatora Srbije. Nosilac je titule Najbolji nastavnik bivše Jugoslavije. Uručeno mu je i specijalno priznanje „Sveti Sava”, za inovacije u oblasti obrazovanja. Njegova bogata radna biografija nalazi se u „Leksikonu stvaralaca u preduniverzitetskom obrazovanju”. Svojom svestranošću i osobenim pristupom nastavi, učitelj Miomir Dejanović je privukao pažnju šire javnosti, pa su o njegovom radu sa učenicima pisali mnogi listovi koji se bave vaspitanjem i obrazovanjem, a o njemu je snimljeno i nekoliko televizijskih priloga. Predstavljen je na zvaničnom sajtu grada Vranja, u kategoriji „Najbolje iz Vranja” i na sajtu predsednika Republike Srbije, u kategoriji „Najbolje iz Srbije”.

Dvadesetpetogodišnji rad učitelja sa decom, stvorio je od njega čoveka koji je spreman da se uzdigne do nivoa deteta i da sa decom živi u istom svetu. Voli da piše, da crta edukativne stripove i ilustracije, da izrađuje kratke obrazovne filmove, ali i da ta svoja interesovanja prenosi na mlade. Srećom, ono što je zanimljivo njemu, zanimljivo je i učenicima. Posao učitelja je lep, jer decu pokreću mnogo vedrije teme od onih kojima se bave odrasli.

Svoju opčinjenost stripom prenosi na đake, vraćajući se u svoje detinjstvo, kada je je i zavoleo ovu umetnost. Poznato je da deca imaju jaku potrebu da crtaju i bila bi šteta da se ta želja ne iskoristi u savremenoj školi. Nastavni planovi i programi su zacrtani, ali način na koji se može pristupiti njihovom ostvarenju nije. Strip u nastavi liči na igru i zabavu, a u stvari je vrlo efikasno sredstvo za povezivanje znanja i dugoročno pamćenje. Momir, sa svojim đacima, stripove izrađuje na časovima maternjeg jezika, likovne kulture, slobodnih aktivnosti i u okviru strip-radionica, i to na različite teme: ekologija, dečja prava, bajke, basne, gramatički sadržaji i sl. Saopštavanje podataka na tradicionalan način učenicima je jednolično. Međutim, ukoliko te iste informacije ponudimo posredstvom stripa, deca će ih mnogo lakše usvojiti i duže zadržati u pamćenju. Strip decu oplemenjuje na zabavan način, jer se kroz strip nenametljivo prenose dragocene životne poruke.

Upotreba stripa i stripovnog materijala u školskom procesu podstiče i kreativnost kod đaka. Oni vremenom sami ilustruju i crtaju stripove na osnovu onoga što su pročitali. Tako obogaćuju i osvežavaju nastavu, jer izrađuju originalna nastavna sredstva koja nastavnik efikasno može koristiti u svom budućem radu.

Dečje i svoje radove objedinio je u zbirci edukativnih stripova „Da ti nacrtam” koja može poslužiti kao literatura i nastavno sredstvo. U knjizi se nalaze i učenički stripovi koji su osvojili prva mesta na republičkim i međunarodnim likovnim konkursima, a neki od njih su bili izloženi na 20. balkanskoj smotri mladih strip-autora, među radovima autora iz celog sveta.

Strip se može koristiti u svim predmetima, a njime se ostvaruju obrazovni i vaspitni uticaji na decu. Ne zahteva velika ulaganja, niti skupocene tehničke uređaje pri interpretaciji, već samo dobru volju i talenat crtača. Talenat nije presudan, jer je moguće koristiti i tuđa pogodna ostvarenja. Zato treba nastojati da se strip što pre izvuče iz senke skupljih, ali svakako ne i moćnijih nastavnih sredstava.


Miomir smatra da je najviši domet znanja stvaralaštvo i zato svoje učenike podstiče na stvaranje, motivišući ih ličnim primerom. U radu je veoma bitan mentor koji bodri učenika i jača mu volju da istraje i da se osamostali. Škole su pune nadarenih učenika, samo je potrebno otkriti ih i strpljivo raditi na negovanju i brušenju njihovih talenata. Bez kreativnih i svestranih učitelja nema svestranih i kreativnih učenika.

Bojana Tubić
Biljana Vulović